- Project Runeberg -  Leo Tolstoi og nutidens kultur-krise /
105

(1911) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første afsnit. Leo Tolstoi og hans livsverk - 4. Tolstoi og Nietzsche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

105
udfoldelsens absolute styrke, men paa fornemmelsen af
livsenergiens overskud, i forhold til livs-hindringerne.
Naar fornemmelsen af livs-hindringer gjennem en fremad
skridende lammelse af hjernen blir forsvindende liden,
kan selv et lidet overskud av energi føles i øieblikket som
en almagt.
Den samme eller en nær beslegtet fornemmelse af
svulmende magtfylde kan, som Ostwald bemerker, opnaaes
gjennem andre arter af partiel hjernelammelse, berusning
med æther, hascisch, opium eller en ganske simpel og
vulgær alkohol-rus.
Lad lykke-fornemmelsen ved lammelse af følelsen af
modstand mod vor livsvilje være saa almindelig som den
være vil, — Friederich Nietzsche blir dog ialfald ved sin
sjeldne begavelse og muligens ogsaa ved sin sjeldne vilje
styrke staaende som noget af et særsyn. Som den blinde
og fangne Samson med fortvilelsens kraft rev ned tempel
taget over Filistrenes hoder, og begrov dem sammen med
sig selv under ruinerne, saaledes haabede den blinde og i
ulægelig sygdom fangne tyske filosof at begrave filister
dommen for alle tider i sin egen lykkes grav. Eller som
en ny og større Herostratos troede han at have sat ild paa
selve menneskegodhedens, næstekjærlighedens tempel i
menneskenes hjerter, i samvittigheden. Men historien vil
ikke blot medynksfuldt, men ogsaa til en viss grad beundrende
give ham en plads i minde-templet for dem, som har kjæmpet
en fortvilelsens kamp for menneskelykke mod en over
mægtig vanskjæbne. Sammen med den (med al sin brutale
kynisme) ypperste og mest tragiske skikkelse blandt de
franske naturalister, Guy de Maupassant, vil Nietzsche
staa som en af dem, der tvinger os til dyb medfølelse med
den skumle forgiftelses-sygdoms blod- og kamp-vidner i
literaturen. Hvad er Osvald Alvings tragedie mod Guy
de Maupassants eller Friederich Nietzsches? lalfald den
sidste er noget af en virkelig heros, forunderlig blandet
med en herostrat.
At Guy de Maupassant, som ogsaa hentæredes af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/leokrise/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free