- Project Runeberg -  Reseskildringar, anteckningar och bref /
17

(1905) [MARC] Author: Egron Lundgren With: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sekler ha här sina representanter, blott iiujciilinrj af
vårt e(/el.»

Af det moderna måleriet, som föredrar små ämnen
framför stora och som lider brist på inbillningskraft,
sätter han stämningslandskapet främst, därför att, han
där finner känsla och poesi, »en återspegling af ett
försvinnande ögonblick i naturens stora lif». För öfrigt är
han visserligen ej liknöjd men skäligen kall för modern
konst — fastän han visserligen någon gång kan fälla ett
sådant uttryck som att konstafdelningen på
världsutställningen i London 1861 är »obeskrifligt intressant».

Då konsten i de stora kulturländerna ändå ger rum
för så hårda omdömen som att den är blott yta och
handelsvara, hvad ha vi då att vänta från vår skumma
vrå uppe vid polcirkeln? Hvad kunna vi nordbor ställa
fram, som gifver ett konstnärligt uttryck för vårt lynne,
vår tro, vår uppfattning af naturen och lifvet?

I de alster af primitiv konst, de germanska stammarna
lämnat efter sig, finner han mindre smak och konstsinne
än hos söderhafvets vildar. Indier, egyptier, kineser visa
en mera liflig och karaktärsfull uppfattning af
naturföremålen än hvad nordbon kan berömma sig af. Denna
har alltid varit på efterkälken och har fått nöja sig med
att efterbilda hvad andra, mera begåfvade raser
åstadkommit.

De tyska medeltidsmålarne stöta honom tillbaka, han
finner i deras alster endast råhet och fulhet. Hos
Rembrand t — »det största och starkaste nordiska
målaresnillet» — »visar sig det nordiska barbariska konstsinnet
i sin högsta utveckling». Gotikens katedraler äro
barbariska, jämförda med Partenon.

‘2. — Egron Lumbjrcn.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:10:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lerese/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free