- Project Runeberg -  Reseskildringar, anteckningar och bref /
143

(1905) [MARC] Author: Egron Lundgren With: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kallade Sala de Justicia fann jag hvad jag icke hade
väntat mig, nämligen freskomålningar i taket,
föreställande moriska riddare till häst, fruntimmer på höga torn,
förtrollade prinsessor, vidunder bundna med järnkedjor
o. d., målade i en stil som var rådande i Italien i det
14:e seklet. Troligtvis äro de också målade af någon
renegat — ty araberna hade själfva alls ingen smak för
målning. Materialierna, hvaraf Alhambra är byggdt, äro
alls icke kostbara, så att den öfversvinneliga rikedom
och prakt, hvarom man talat, fann jag icke i Alhambra.
Poeterna hafva alltid tagit munnen så full, när de talat
om Alhambra, och deras inbillning har så förgyllt det,
att när man läser vissa öfverspända beskrifningar därom,
skulle man nästan kunna tro, att det vore byggdt helt
och hållet af äkta pärlor. Prosan säger, att det är af
tegelsten och gips. Alhambras belägenhet är förtjusande,
och jag kan förstå, att det måtte hafva varit gudomligt
trefligt för araberna, ehuru det för mig, som har högst
obetydliga sympatier för den moriska konsten, kommer
tämligen långt ned på listan af de slott, jag sett.
Alhambra är icke mer än snart sagdt en ruin, och det är
därför icke på sin plats att jämföra dess nuvarande
utseende med den gedigna prakten i Vatikanen eller Louvren
eller Versailles och Fontainebleau, men om man också
målar upp gipsen med sina forna bjärta limfärger, om
man breder ut persiska mattor här och där och befolkar
det med porslinsvaser och araber och vackra flickor på
sidenkuddar och med saffianstofflor, blir ändå dess
präktighet långt ifrån att kunna förliknas med de
magnifika palatsernas i Venedig t. ex. eller i Piom, Genua eller
Florens. — Den moriska konsten är fattig; dess
ornamenter äro en mattande repetition af krumelurer, som vi
säga på svenska, och föreställa ingenting. Högst sällan
ser man någonting, som har en faux air af blommor,
som då äro så styfva och omöjliga, att de lika mycket
likna geometriska figurer. Jag stirrar därför på väggarna
i Alhambra som på en turkisk tapet eller en brabant-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:10:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lerese/0147.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free