- Project Runeberg -  Läsebok för folkskolan. Särskild parallellupplaga till 10. uppl. / Avdelning 3 och 4 /
1556

(1911-1951) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde avdelningen - 339. Nutida svenska konstnärer. Av Carl G. Laurin - Carl Milles

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

arbeta på en marmorgrupp, som han kallade Kampen för
tillvaron. Vilken hård strid man ibland måste kämpa för
att kunna få brödfödan, det visste konstnären, som under
månader fått reda sig på några öre om dagen. Man talar
om Paris som nöjenas stad, och mer än annorstädes livas också
konstnären där av allt det vackra i konst och liv, som han
dagligen möter i den brusande världsstaden. Men nog kan
tillvaron där också vara besk och bister.

Ar 1900 fick emellertid Milles beställning på »Kampen för
tillvaron» i marmor. Nu blev det bättre för den unge svensken;
men slog igenom, som man säger, det gjorde han först året
därpå genom sin skiss till Sten Sture. I Uppsala hade
man länge önskat att få ett minnesmärke i sten över
universitetets grundläggare, Sten Sture d. ä. Det utlystes tävlan,
och ehuru Milles ej kunde få priset, eftersom hans skiss ej följde
de regler, som uppgjorts för tävlingen, ansågs hans förslag
ändock så ypperligt, att man beslöt sig för att resa just det
monumentet. Milles flyttade nu till Stockholm, och här
blev han genom konstnärerna Julius Kronberg och Richard
Bergh rekommenderad som en betydande bildhuggare. En
god hjälp fick han även genom konstfrämjaren Hjalmar Wijk
från Göteborg, som skänkte en stor summa för att underlätta
Sten Sture-monumentets uppförande.

Milles kunde nu bygga sig ett vackert och egendomligt
hus högt uppe på Lidingön. Där arbetar han med nästan
feberaktig flit, medan han gläder sig åt den vida och
hänförande utsikten över Lilla Värtans vattenyta.

Den store tyske målaren Durer sade om sig själv, att han
var »invändigt full med bilder». Detta skulle Milles med
fog också kunna yttra om sig. Ett myller av gestalter har
fått liv under hans händer, från det allra högsta i skapelsen,
det, som Franzén besjunger i dikten »Människans anlete» —
den mänskliga gestalten, själens boning — till fjälliga
havsvid-unders svällande, nästan löjeväckande former, från björnarnas
otympliga lek till den behagfulla spänstigheten i flickornas
dans, från barnens lekfullhet och oskuld till Gustav Vasas
landsfaderliga och tunga allvar. Ät allt detta olikartade
har Milles gett sköna och nya former.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:14:06 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lffsp/34/0783.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free