- Project Runeberg -  Bellman och Fredmans epistlar. En studie /
175

(1867) [MARC] Author: Gustaf Ljunggren
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

alltjemt i stycket-begagnade: ”Käre bröder, så låtom oss
supa i frid i denna här verldenes ondsko och strid,” ”fly
allan förargelse,” ”stå qvar i vingården,” ”gå då ödmjukt
till flaskan, inbördes gutår,” ”drick, min Theophile, strupen
är djup” m. fl. Slutligen är sjelfva den lära, som bildar
epistlens innehåll, omisskänneligen parodisk. Brän
vins-apostlen Fredman uppmanar de trogna att i denna
ondskefulla och oroliga verld arbeta i sitt kall och
obekymrade om allt annat supa i frid. Ölepheserna och
Gutårin-terna framställas i rusets alla stadier som vördnadsvärda
mönster. Liksom dessa böra bröderna, utan alla
betänkligheter, sköta sina stop; Bacchus i sin nåd uppväcker
(lagligen nya apostlar, hvilka med både lära och lefverne
förkunna hans lag. Så må då de trogna begagna hans
nådemedel och gå ödmjukt till flaskan samt arbeta i hans
vingård; de böra erinra sig att strupen är djup och icke
befara att förrådet skall tryta, ty i Damasco ligger en
slup med flaskor och kantiner. Då här tillägges, att
slupen äfven är befraktad med ”damaskor,” så är detta
möjligen endast tillkommet för rimmets skull, ty Bellman
griper stundom för detta ändamål ett ord utom
sammanhanget, men icke alltid af rimnöd, utan oftast snarare af
rimöfverdåd. Här har namnlikheten med Damascus gifvit
anledning till valet: en slup i Damascus måste, synes det,
icke sakna damaskor i sin last.

Vi medgifva villigt, att det är föga tilltalande det
sätt, hvarpå Bellman här gått bibeltexten på lifvet, samt
att det i sjelfva verket kan sägas, att han icke ens skonat
innehållet; dock få vi erinra om hvad vi till förklarande
af denna parodi redan (sid. 126—8) anfört. Det är dessutom
icke här ett allvarligt menadt hån öfver biblen. Epistlen
är icke skrifven i religionsfiendtligt, utan i komiskt syfte,
med andra ord, skalden vill icke göra sig rolig öfver
biblen, han vill endast göra sin dikt rolig. Han har försökt
att på en hel såtig tillämpa den tanke, som låg till grund
för valet af titel till samtliga dessa sånger; och då han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:15:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lgbellman/0181.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free