- Project Runeberg -  Biografen, ett ord till fackets män samt till föräldrar och lärare /
29

(1922) [MARC] [MARC] Author: G. Halfdan Liander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Den dåliga filmen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


kärleksjolt och pjoller, som hittills varit oskiljaktigt från filmen. Man
kan vara alldeles säker på att de flesta barn på detta sätt så att
säga med våld föras in i en idékrets, som annars skulle vara dem
onaturlig, men som filmen tvingar på dem med en ofta infam
intimitet. Denna risk var man förr fri från, för det första därför, att
barn ju överhuvud sällan gå på teater och i varje fall som regel
först efter moget övervägande från deras målsmäns sida. Och
därnäst är det att märka, att saker, som scenen kan behandla med lätt
och varlig hand och som böra behandlas så, de tränga på filmen
fram till handgriplig tydlighet och tvinga den minderåriga publiken
att reflektera. Barnen bli med andra ord på vissa fält vuxna i
förtid utan att samtidigt vara utrustade med de egenskaper, som äro
nödvändiga för att uppväga den på oregelbundet sätt förvärvade
kunskapen. Den, som har iakttagit barnaskaran på de främsta
bänkarna, de spända ansiktsuttrycken, den uppspelade stämningen,
skall förstå, att filmen blivit motsatsen till ett hjälpmedel i
uppfostrans tjänst. Detektivhjältarna, gentlemantjuvarna och liknande
typer är det, som retar deras fantasi. Och för att få tillfälle att
följa dylika förebilder på deras fantastiska och enfaldiga vägar frestas
en modern 12—13 års gosse att utsätta sig för inte så litet i fråga
om skolkning och osanning. Ja, det är knappast för mycket sagt,
att barnkriminaliteten stigit betänkligt, sedan biograferna började
sin verksamhet. Det är inte bara den företeelsen man möter, att
barn begå olagligheter för att skaffa sig pengar till biografbiljett.
Det är ju inte alls okänt, att filmföreställningens eget innehåll ger
dem idén till stölder och liknande galenskaper.


Den norske författarens resonemang utmynnar i yrkande
på särskilt gallrade barnprogram. I samma artikel framhålles
för övrigt också, att pressen äger sin andel i att filmen
utövar ett förråande inflytande. Det borde finnas ett mellanting
mellan det rent reklamliknande omnämnande, som i allmänhet
bestås ett biografprogram, och teaterkritik.

Amtsgerichtspräsident Dr. Becker i Dresden yttrar i samma
ämne:


De utomordentliga faror biobesöken innebära för barnen äro
kända. Knappast någon förhandlingsdag inom barndomstolen
förflyter, utan att man kan spåra ett orsakssammanhang mellan den
anklagades straffbarhet och bio. Bio lockar med sina föreställningar,
vilka, anpassade efter den stora massans sensationsbehov, särskilt
på ungdomens omogna fantasi utöva en retande och uppeggande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhbiograf/0035.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free