- Project Runeberg -  Biografen, ett ord till fackets män samt till föräldrar och lärare /
58

(1922) [MARC] [MARC] Author: G. Halfdan Liander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Filmens suggestiva faror

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


det första hade en svensk firma aldrig kommit på den ohyggliga
tanken att göra ett filmdrama av ett sådant ämne, för det andra
hade det blivit förbjudet av censuren, och för det tredje kunde man
väl vågat hoppas, att kritik och publik sagt ifrån, att ett sådant ämne
som ett barns martyrium bör sensationslystnaden lämna i fred. Det
kan skrivas om, och den lilla novell, på vilken filmen är byggd,
lär vara förtjusande — men det kan icke oc.h bör icke spelas på
film, lika litet som pä scenen. Det hör lika litet hemma där som
djurplågeri, lustmord och andra ohyggliga ting, som vi veta existera,
och som samhället bör göra sitt yttersta för att förhindra, men som
en sund instinkt säger ifrån icke böra spelas på biograf.

Det är troligt att en och annan menar, att den, som kan tala sä
om något så utsökt fint som Broken Blossoms, icke har förstått
detta dramas djupa mening, att det väsentliga däri visst icke är den
djuriska prisboxarens misshandel av den fosterdotter, han av någon
obegriplig anledning haft sedan hennes spädaste barnaår, utan att
det är sammanstötningen mellan österns och västerns kulturer, den
unga kinesens undergång i en för honom främmande miljö och hans
besjälade kärlek till ett litet marterat kvinnobarn. Men dessa
scener, så utsökt de än äro inspelade och hur än regissören ansträngt
sig att lägga in något mer i dem än sockersöt sentimentalitet,
förblekna dock i minnet inför det våldsamma, vidriga intrycket av
skräckscenerna, som väl ingen som sett dem glömmer lätt, utan att
de därför skänkt honom ens en aning av den »rening», som var den
klassiska tragediens ändamål, eller kunnat väcka några förnuftiga
tankar och föresatser att söka förbättra den onda värld, i vilken
sådana ting kunnat tilldraga sig.

Visst är den utpuffade filmen på Palladium utomordentlig i fråga
om fotografering, regi, spel och miljöskildring. Men vi veta ju på
förhand, att den amerikanska filmen nått det hart när omöjliga,
och vi lekmän ha knappast sakkunskap nog att kunna njuta av om
kameran verkligen denna gång behandlats på ett ännu känsligare
och överlägsnare sätt än förut. Vad man nu kan begära av
film-konsten är, att de otroligt rika tekniska resurserna offras på värdiga
ämnen, och ju rikare och dyrbarare den yttre skruden är, desto
större böra givetvis fordringarna ställas. I Broken Blossoms är
disproportionen mellan innehåll och form ohygglig — det kan ingen
amerikansk reklamkonst i världen överskyla. Och ändå är det denna
man mest beundrar, när man kommer ut på Kungsgatan i frisk
vinterluft från den av råa dunster och kvalmiga parfymer fyllda
atmosfären inomhus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhbiograf/0064.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free