- Project Runeberg -  Biografen, ett ord till fackets män samt till föräldrar och lärare /
86

(1922) [MARC] [MARC] Author: G. Halfdan Liander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Den dramatiska filmen som konstart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kolportageromantiskt närda föreställningar i bredare lager om levnadssättet
bland the upper. Slutligen den reflekterade eller oreflekterade
efter-apningen och det merkantila intresset att förlänga, att avrunda
metertalet. Hur ofta ha icke dessa manér fått urarta till rena
fadd-heter eller uppenbara löjligheter! Tänk på alla heltimmesdramer,
eller däröver, som till infattning kring
greven-cirkusen-förförelsen-eldsvådan-räddningen- sonandet — konventionella även de och
med kolportagelitterärt påbrå — icke bjuda annat än ett rantande
ut och in med betjäntbrickor, framräckande av hatt, röck och käpp,
bilåkning hit och dit etc. etc. etc., som kanske skänka sina »skapare»
tillfredsställelsen av väl fyllt metervärv, men avpressa den något
kritiske åskådaren ett »fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra!»
»Man äger ej snille för det man är galen» — eller, för att hålla
oss närmare marken — man har inte filmregiens gnista för det att
man ur en beundrad förebild tillgodogör sig oväsentligheternas och
bristfälligheternas bokstav utan att träffa andan. Överhuvud kan
ingen teknik, icke ens den flottaste, överskyla innehållstomhet, logisk
omöjlighet och psykologisk overklighet.

Det sagda må, vad det kan, tjäna som belysning av det faktum,
att filmen som andra uttrycksmedel betjänar sig av konvenans, som
till dels är ofrånkomlig eller i vissa fall berättigad, till dels tomma
jargongen, avseende att skyla men i själva verket ohjälpligt
blottande bristen på »mening», på bärande idé.

Signaturen Cobra (Harald Vägner) har från en tysk
författare lånat ett synnerligen karaktäristiskt recept på
åstadkommande av ett filmdrama i kolportageromanens bekanta
stil. Receptet återfinnes i Aftonbladet för den 9 okt. 1915
och har följande lydelse:

Man tager ett stycke filmsgreve, välklädd person med jaquette
från en bättre konfektionsfirma, monokel, dåliga affärer och
nattsvart moral. Filmsgreven förvälles vid sakta eld, varpå ett stycke
ädel, absolut oskyldig ung flicka med snedgångna klackar och ädla
tänkesätt tillsättes, och det hela får koka en halvtimme.
Anrättningen späckas med ett stycke hetlevrad, men idiotisk fader, ett
stycke dito broder, garneras med en mutbar betjänt, en eller tvä
chaufförer, ett lindebarn — resultatet av sammanträffandet mellan
den skurkaktige greven och den ädla, oskyldiga flickan med
nedkippade skor. Dessa ingredienser omröras hur som helst och så
mycket som möjligt, varpå det hela är färdigt. Vill man göra en
så kallad psykologisk film, tillsättes ett stycke dum men ädel hjälte,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhbiograf/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free