- Project Runeberg -  Biografen, ett ord till fackets män samt till föräldrar och lärare /
88

(1922) [MARC] [MARC] Author: G. Halfdan Liander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Den dramatiska filmen som konstart

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


dotter greven ämnar gifta sig, sätter man en text, som kort och
kraftigt uttrycker grevens känslor:

-Fan anamma!

Denna strykes av censuren, och i stället ditsättes:

O, så rysligt otrevligt!

Filmen är färdig.

Men för att författarna inte skola bli allt för överraskade, när de
se sina films på duken, kunna vi förbereda dem på att regissören
stundom vidtager en del förbättringar, som hans yrkesöga säger
honom vara nödvändiga. Manuskriptet innehåller t. ex. ursprungligen
att greven besöker Laura i hennes hem i ett litet hus vid en
stadsgata. Men den kunnige regissören förlägger huset till en klipptopp,
varefter greven djärvt svingar sig dit upp, gungande pä hängbjörkens
yttersta kvistar.

Ja, denna parodiska skildring är nu en framställning av
hur ett filmdrama ej bör tillverkas, och man får hoppas, att
både fackmännen och allmänheten börjat växa ifrån den
sortens filmdramatik, om man även än i dag, särskilt på de mindre
biograferna, bjudes på mycket dravel av det antydda slaget.

Men som sagt, vad som här ovan blivit yttrat berör ju
icke filmdramats inre förutsättningar såsom drama betraktat
utan närmast spörsmålet om den dramatiska skräpfilmen. Att
det finns filmdramatik, vilken står lika högt över det här skildrade
slaget av filmdramer som den konstnärliga romanen står över
pigromanen, är ju ett glädjande faktum.

Frågans kardinalpunkt är nu, huruvida biografdramat kan
betraktas som drama i verklig mening och över huvud taget
konst. Som vi funnit av de anförda citaten, äro konstkritiker
av facket tämligen obenägna att erkänna såväl det ena som det
andra, och de tekniska svagheter som vidlåda filmdramat ha mer
eller mindre obarmhärtigt blottats av dem. Men är då den
utgångspunkt, varifrån de flesta bedömt filmdramat, fullt riktigf
Man har utan vidare utgått ifrån, att filmdramat gjort inträng
på talscenens område, och det har ju på grund därav
betecknats som en tjuv och en inkräktare. Men detta betraktelsesätt
är kanske ej fullt riktigt. Man torde måhända förr eller senare
nödgas göra det medgivandet, att då filmdramat har sina egna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:16:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lhbiograf/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free