Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
som jag tror, visa sig innehålla alla dessa
mycket komplicerade tankeoperationer och —
fastän nästan omedvetet utförda — reflexionsakter,
hvilka jag sökt fästa uppmärksamhet på.
Och sedan diktningens produkter på detta
sätt äro angifna i teoretiska värden, skulle det
vara möjligt att anställa en jämförelse mellan
dessa tankeprodukter och dem som framkomma
i vetenskapens verkstad. Frågan om intuitionens
rätt sammanhänger med denna jämförelse. Ligger
den tankeprocess, som den omfattar, nedanför
eller ofvanför den reflekterande vetenskapens, är
intuitionen tankens allra första famlande och
gissning eller är den det vetenskapliga tänkandets
afslutning och blomma? Den är, tänker jag, både
det ena och det andra, och däraf komma till
en del de hvarandra motsägande meningarna om
den. Tvenne processer äro att följa för att
vinna klarhet öfver intuitionens roll och ställning
i tänkandet: dels huru ett diskursivt
vetenskapligt tankeinnehåll öfvergår till ett intuitivt och
poetiskt, dels huru det motsatta sker.
Att vetenskapen, i mån som hon fullkomnar
sig, öfvergår till konst, är det genomgående temat
i boken »Rembrandt als Erzieher», och för
detta påstående är det jag här måste anföra
något till stöd. Den förvandling samma historiska
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>