- Project Runeberg -  Religionstvång och religionsfrihet i Sverige 1686-1782. Bidrag till den svenska religionslagstiftningens historia /
269

(1896) [MARC] Author: Herman Levin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lif afvika från. världen, så är det klart, att han är en pietist,
och det blir hans namn, så länge han lefver, »om han icke
finner rådligt att aflägga några nya och rätt märkliga prof af sin
ortodoxi därmed, att han i alla yppigheter och försmädelser
emot de gudfruktige ställer sig den stora världen lik». Men
å andra sidan gör författaren, i sitt memorial anmärkning öfver
dem, som föra sådana klagomål öfver de kristnas lif, »såsom nu
ingen rätt kristendom vore mera att finna utom de klagande; och
som väl något torde finnas i våra kyrkoceremonier, som kunde
förbättras, så hafva ock några af dem funnits så öfvermåttan
granntyckta, att ingenting varit dem i lag». Det har ock
kunnat hända, att en eller annan »brukat vissa ordaformer uti
artikeln om rättfärdiggörelsen och andra trones stycken, som
hafva låtit illa uti en sträng dogmatici öron» 1). Samme
stifts-chef riktade i ett bref, som han några månader före sin död
ställde till sitt prästerskap, följande ord till detsamma: »O, att
vi då alla med lika hjärtans nit måga såväl i predikningarna
som i de kateketiska förhören drifva det högnödiga
bättrings-verket och vid alla tillfällen lära våra åhörare att rannsaka sina
hjärtan efter Guds ord, på. det vår frälsare, den välsignade
Jesus Kristus, ej må hos oss vara de obotfärdiges syndatjänare, Gal.
2: 17, utan världens öfvervinnare genom en hjärtans tro, 1 Joh.
5: 4, och att ej heller tron hos oss må vara ett samvetssöfvande
bedrägeri, utan i de ångerfulla syndares hjärtan en gudomlig
och tröstefull försäkran om nåd och frid i Kristo Jesu. O, att
vi, Herrens tjänare, måge alla vara härutinnan enige, alla trogne
och omsorgsfulle arbetare uti Herrens verkstad, alla vakande
först öfver oss själfva och sedan öfver de själar, som Kristus
har satt i våra händer! Jag tror sannerligen, att detta genom
Guds nåd skall vara det kraftigaste medel, hvarmed vi kunna
stoppa munnen till på dem, som sätta all sin inbillade
gudsfruktan och nit i läroståndets förakt, försmädelse och förföljelse» ■).

1) R;ii författareskap till det nämnda mem, åtminstone i dess helhet,
är ej oomtvistadt. Tvifvel yttras af Franzén i hans tal öfver R. i svenska
akademien. Särskildt bestrider han, att mem. varit ämnadt att framläggas vid
1738 års riksdag. Se svenska akademiens handl. för 1822, X, s. 378. —
Memorialet utgafs flera gånger af trycket under följ. tid. Det af oss använda
är det äldsta, som — betecknande nog — utkom i Köpenhamn 1744. Utdrag
af hans mem. finnas hos Nordin, anf. arb. s. 133 ii. 2) S. Cawallin, Lunds
stifts herdaminne. I s. 1-1-7 ii.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Feb 8 11:14:00 2017 (www-data) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/lhrelig/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free