- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Förra bandet, Förra delen: Schweits /
149

(1860-1862) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 5. Paris nu och Paris för trettio år sedan. Prado. Valentino. ”La Salpétrière.” Den Evangeliska kyrkan. Diakoniss-anstalten. ”Revue Chrétienne.” Bilder af Jeanne d’Arc. Ett vindsrum och ett lyckligt par. Kejsaren och Frankrike

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

149

kallades "la Restauration." Det gamla Pariser-lifvet var
dock i full blomstring. Det vackra och det fula, lyxen och
eländet visade sig bredvid hvarandra (’höljda. P&
bule-varderna drogo fram lysande tig af åkande och ridande;
åskådarne trängdes i sidoalleerna medan usla varelser der
exponerade sina öppna sår och stympade lemmar; qvinnor
lågo på marken, betäckta af svarta kläden, omgifna af
bleka, halfnakna barn. Bulevardens ungherrar hoppade
öfver dem. Välklädda unga män förföljde fruntimmerna
tiggande; lättfärdiga qvinnor lade händer på herrarne. Om
aftnarna svärmade menskliga nattfjärilar på gatorna; Palais
Royal strålade af ljus, spelklubbar och granna bodar; men
efter klockan fyra eftermiddagen var det vådligt för ett
ungt fruntimmer att gå öfver dess borggård, äfven vid sin
moders hand. Mer än tjugu theatrar spelade hvar afton
för fulla hus; den franska scenens stora artister Talma,
Duchesnoy, M:lle Mars lefde ännu; Pasta och Mainville
Féodor sjöngo på operan ; hvarje theater hade sina
utmärkt-heter och alla hade sina passionerade dyrkare. På
promenaderna hoppade och skrattade pajazzos; konstmakare och
ficktjufvar svärmade; gummorna kokade sin soppa under
bar himmel och uppfostrade handkraftigt sina barn;
öfverallt skreks, larmades, skrattades, dansades. I Tuilerierna
sprungo vattenkonsterna friskt under morgnarnes Btillhet,
och förtjusande barn sågos der vid middagstiden hoppa
och dansa i ringar, medan den granna verlden i utsökta
toiletter kretsade i de sköna alleerna. Paris var ett. stort
melodramatiskt skådespel, som nästan gjorde den unga
betraktaren yr i hufvudet och lät honom på en gång skratta
och gråta.

Detta Paris af 1821 — 2 2 kände jag, 185ti, icke mer
igen. På bulevarden inga tiggare, inga eländen, men ock
inga lysande tåg. Föga skrik och inga skratt. Palais
Royal var mörkt. Polisen hade förbjudit spelklubbarne
och tagit hand om nattfjärilarne. Genom de tysta,
folktomma gatorna for den nya kejsaren raskt; men ingen der
aktade på honom och han tycktes akta på ingen; han
talade med herrarne i vagnen. Hans kind gaf tillkänna mera

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:19:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/1/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free