- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Förra bandet, Förra delen: Schweits /
201

(1860-1862) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. I Genève. Grefvinnan de Gasparin. Merle d’Aubigné. Arve och Rhone. Mont Salève. Hjelten i skådespelet. Besök i urmakare-verkstäder. Fruntimrens arbete. Arbeterskan. Kyrkor och kyrkliga förhållanden. Intellektuelt lif. Genève ”de ogifta fruntimrens paradis.” Calvins ”Institutions.” Jargonant. ”De lefvande vattnen.” Familjelif. En ny blomma. En gammal Calvinist. Gamla och nya Genève

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

•201

ren till la Theopneustie" M:r Gaussin och hans dotter,
tillika hans trogna följeslagarinna och hjelparinna.

Detta förvånar mig ej. Dessa förhållanden äro i hög
grad naturliga; de skulle finnas oftare om fäder oftare
voro för döttrarne verkligen goda, rättsinniga, oegennyttiga
uppfostrare, och om landets lagar voro rättvisa och
befriande. Det gifves eviga lagar lika väl som eviga
förbund.

Jag nämnde "predikningar i Genève" och jag måste
säga några ord om dem oeh om predikanterna. Hos flera
fann jag talang och goda partier, omfattande snille blott
hos en — den unge ßouvier. I kyrkan la Pelisserie’",
som äfven kallas "lekmännens kyrka", består predikan
egentligen af fria föredrag utaf åtskilliga hennes medlemmar,
dels andliga, dels lekmän. Jag hörde en gång der
afhandlas texten om den Cananeiska qvinnan med en psychologisk
grundlighet och innerlighet, som i hög grad rörde mig.
Hvar ny talare trängde djupare, än den föregående, in i
hjertat af berättelsen. Bland dem utmärkte sig en öfverste
Tronehin. Jag lyssnade och grät, som om jag varit
qvinnan de talade om. Andra gånger föllo sig talen och
upp-byggelsen magert nog. l ör mycken latitud limmas åt
stundens sinnesstämning.

Mer än en gång hörde jag åter den begåfvade
talaren, som jag hört i högdalen vid La Lecherette, och
alltid med stort nöje, ehuru ej sä som der i granskogen,
under den fria himmelen. Äfven grefve de Gasparin höll
religiösa föredrag, och för ett ofantligt tillopp af åhörare.
Jag bevistade ett sådant, och hjerteligen tackade jag den
ädle, begåfvade talaren för det att ban upphäfde sig mot
den Calvinska predestinationsläran. I hans åsigt, angående
bibelns mekaniska ingifvelse, och hans råd att tro på
bibel-ordet "quand mémo ’, kan jag deremot ej instämma,
ej heller finna dem uppbyggliga. Mannen sjelf tycker jag
mycket om.

Den stränga, Calvinska predestinationsläran
representeras för närvarande inom Genève egentligen af den gamle
C. Mallan, som der bildat sin egen kyrka. Hans ovanliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:19:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/1/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free