- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Förra bandet, Andra delen; Italien /
103

(1860-1862) Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 9. En vecka i Genua. Folklif, Palatser. Italiensk Evangelisk kyrka. Resa till Spezzia. Blick öfver Sardinska staten. Pisa. Hospitals-utseende. Pisa förr och nu. Det lutande tornet. Catharina Ferucci. ”La donna Italiana.” Rosa Ferucci. Domkyrkan och San Piso. Florenz. Lif, konst, skönhet. La specola. Galileo. La Tribuna. Toscana förr och nu. Från Florenz öfver Sienna till Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 03

gängeligt. Det varder sådt i snöplighet och skall uppstå
i härlighet!"*)

Jag sökte att skåda den nya menniskan på en ny
jord, omgifven af en natur och af kreatur, förklarade såsom
hon ocli genom henne. Allt detta hjelpte dock. icke, dödens
och förgängelsens gestalter hade fått makt med mina sinnen;
trenne förträffliga, men förfärliga taflor (äfven i vax) af
pestens uppträden i Florenz under 16:de århundradet
fullbordade dessa dystra intryck, och förgäfves gick jag ut i
det varma solskenet, i den liffulla staden, förgäfves dröjde
jag bland de saliga och sköna gestalterna i "la Tribunas"
tempelsal, förgäfves besökte jag åter och åter Galileos
Tribuna, som la specola" hyser såsom sin innersta
helgedom. Jag kunde på flera dagar ej blifva dem qvitt.

Ett ord nu om denna sistnämnda "Tribuna", ensamt
egnad till Galileos minne och en den skönaste minnesvård
öfver hans lif. Trenne vackra freskomålningar framställa
tre hufvudperioder af detta. Den första visar honom i
Pisa domkyrka, i den stund då han af lampans svängande
rörelse väckes till tanken på lagarne för pendelns mekanik;
den andra då han, redan viss om sin vetenskap och
inspirerad af denna, demonstrerar sin upptäckt af teleskopet
för Dogen Leonardo Donato samt för Tiomanna-Ràdet i
Venedig. Nyfikne, beundrare och afundsmän, omgifva honom,
men Galileo aktar på ingen, ban är med själ och kropp
upptagen af sin vetenskap. Målningen visar en liten, men
kraftig gestalt, full af eld och lif, med rundt ansigte, af
godt, öppet uttryck; ögonen blå, klara, stora. Den tredje
målningen framställer honom, såsom gammal och — blind,
blind af att hafva för ihärdigt skådat ljusets phenomener.
I gubbens ansigte känner man igen ynglingens drag och
lif, de förblindade ögonen äro riktade, liksom forskande,
mot höjden, under det ban, med ena handen på en
himmelsglob, med den andra pekande uppåt, demonstrerar för
tvenne unga män och lärjungar himlakropparnas lagar.
Gestalten är ännu kraftig, en hermelinsmantel faller ned

*) 1 Cor. 15 Cap. 42—44 v.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:19:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/2/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free