- Project Runeberg -  Linnéporträtt vid Uppsala universitets minnesfest på tvåhundraårsdagen af Carl von Linnés födelse /
22

(1907) [MARC] Author: Tycho Tullberg - Tema: Universities
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som förfärdigat denna, ändrat åtskilliga detaljer efter det porträtt, som fanns
på Hartecamp. Egendomligt nog har hon emellertid äfven ändrat
linnéarankan på ett sätt, som gör, att den afviker från linnén både på
Hartecamp-porträttet och på Hollanders kopia.

Efter Andorfs stålstick äro sedan direkt eller indirekt de flesta porträtt
af Linné i lappdräkt gjorda.

Herr Cliffords målning har, så vidt jag vet, endast en gång blifvit
reproducerad och detta i Carruthers senare uppsats, där den återgifvits i autotypi.

Mycket nära förbunden med Hoffmans porträtt är en mig tillhörig
blyertsteckning (Nr 1, Pl. III). Överensstämmelserna äro så stora, att man ej gärna
kan tänka sig, att dessa porträtt utförts oberoende af hvarandra. Först och
främst visar redan ansiktet en omisskännelig likhet, särskildt framträdande
i en egendomlig böjning på det vänstra ögonbrynet samt den raka näsans
och munnens form. Vårtan på högra kinden, hvilken Björnstàhl omtalar och
som äfven synes mig antydd på fotografien af Cliffords porträtt, finnes äfven på
teckningen och på samma plats som på detta. Vidare är ställningen på båda
nära öfverensstämmande. Så är hufvudet på båda porträtten riktadt åt höger,
bröstet åt vänster. Armarnas ställning är ungefär den samma på båda, och på
bägge håller Linné i vänstra handen, mellan tummen och pekfingret, en
linnéaranka med ett bladskott åt vänster, liggande öfver handen, och två uppstigande
blomstjälkar, af hvilka den ena bär tre blommor på samma sätt anordnade.
Den andra blomstängeln bär dock på Hoffmans porträtt endast en blomma,
på teckningen två. En viktig olikhet ligger ju däri, att Linné på teckningen
är afbildad i peruk och tidens dräkt med halsduk och krås etc., men härvid
är följande att observera. Om det nu är så, att det ena af dessa porträtt
legat till grund för det andra, är det alldeles tydligt, att teckningen måste
vara den ursprungligare. Man kan nämligen ej gärna antaga, att någon roat
sig med att kopiera porträttet i lappdräkt och därvid klädt om Linné i
tidens dräkt, och det är ej heller antagligt, att porträttlikheten på kopian
skulle bli större än på originalet, och dock är teckningen med all säkerhet
betydligt likare Linné än målningen. Däremot är det mycket naturligt,
att Hoffman, när han målade Linné, som på den tiden nog hade mycket
brådtom, haft en skiss att gå efter, särskildt beträffande ansiktet, vare
sig nu denna var gjord af Hoffman själf eller af någon annan, och att
denna skiss var just ifrågavarande blyertsritning. På denna är också
ansiktet betydligt mera utfördt än peruken och kroppen, där skuggningen
endast är antydd, hvilket ju tydligen visar, att afsikten med ritningen
hufvudsakligen varit att framställa ansiktsdragen. Jag antar också, att dessa
äro ganska riktigt om också ej synnerligen konstnärligt återgifna, och att
ritningen sålunda mycket troget återger Linnés ansiktsdrag vid denna tid.
Den viktigaste olikheten mellan denna och Hoffmans målning består enligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 09:02:25 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/linneportr/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free