Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
ganska
väl gjord. Efter denna är ingen kopia
synes denna målning vara
tagen.
Ar 1872 utfördes, enligt benägen uppgift af artisten R. Widing, åter en
litografi efter Vet. Akademiens porträtt af Hugo Petersson, Birger. Detta
porträtt (Nr 248) är såsom originalet till höger, och flere reproduktioner äro
gjorda efter detta, bland dem en rätt stor af Widing omkring 1880 (Nr 251).
Ännu återstår ett egendomligt porträtt af Linné, som torde få anses som
original. Det är en på Hammarby förvarad oljemålning, på hvilken Linné
är klädd i ljusblå rock (Nr 256, Fig. 23). Jag har mycket undrat öfver detta
porträtt. Det är ingalunda vackert
och mycket hårdt måladt, men det
kan icke nekas, att ansiktet är
uttrycksfullt, och det är möjligt, att det
varit rätt likt. Carruthers säger
(1906, s. 66, 67), att Magnus Hallman
gjort åtskilliga kopior af Kraffts
porträtt, och två sådana finnas på
Hammarby, båda mycket dåliga
reproduktioner, och att den ena af dessa är
Hallmans porträtt af 1769, den andra
är osignerad. Det är tydligt, att han
med den senare menar det nu
ifrågavarande porträttet. Carruthers tviflar
ej på, att båda dessa äro grundade
hufvudsakligen på Krafft, med vissa
inflytelser från Roslin och från en del
gravyrer efter Ehrensvärd. Han
tilllägger: »The mysterious mäss of paint
making the portrait appear as if
spring-ing out of a eloud, was probably
sug-gested by the academie gown, with appears in these engravings.»
Angående porträttet af 1769 har jag redan förut yttrat mig, och lika litet som
jag kan anse detta vara en kopia efter Krafft, lika litet kan jag tänka mig
det nu ifrågavarande utgöra en sådan. Jag kan icke se, att det finnes någonting
i detta porträtt, som erinrar om Krafft, om jag undantar härknuten, som dock
är ganska olika, men lagd utefter axeln på samma sätt som pä Kraffts porträtt.
Detta kan ju lätt förklaras så, att Linné antingen brukade ha hårknuten så
liggande eller tyckte, att det var lämpligt att lägga den så, då han skulle
af-malas; den ligger ju pä ungefär samma sätt äfven på Inlanders medaljong.
Jag har icke heller någon särskild anledning att antaga, att det ifrågavarande
porträttet skulle vara måladt af Hallman. Tvärtom tycker jag, att ansiktet
Fig. 23.
6S -
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>