- Project Runeberg -  Linnéporträtt vid Uppsala universitets minnesfest på tvåhundraårsdagen af Carl von Linnés födelse /
73

(1907) [MARC] Author: Tycho Tullberg - Tema: Universities
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Historisk redogörelse för viktigare Linnéporträtt och deras förhållande till hvarandra

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tid varit upphängd i kyrkan men borttagits, då grafvården restes, senare
blifvit afgjuten af Aschan vid Lessebo. Att observera är också att på
medaljongen vid Råshult står ungefär samma inskrift målad, som Linné
före-skref skulle inristas på hans medaljong nämligen: Botanicorum Princeps.
Födelse- och dödsår äro dock icke utsatta på denna.

En annan för närvarande okänd afbildning af Linné, hvilken äfven fanns
under hans lifstid, var den medaljong, som hertigen af Noaiixes lät anbringa
på det monument, han till Linnés ära uppreste i sin trädgård (se s. 8).

Jämför man nu de här omtalade originalporträtten, skall man finna, att
de i allmänhet gå väl ihop med hvarandra, några äro dock mera, andra mindre
lyckade, och för att bilda sig en god föreställning om Linnés drag torde det
vara lämpligast att, med bortseende från näsans för starka krökning på några,
hufvudsakligen fästa sig vid följande: den osignerade teckningen, som legat
till grund för Hoffmans målningar, Scheffels oljemålning af 1739, Fehrmans
medalj, den osignerade gouachen, som kopierats af Bernigeroth, Lundbergs
pastell, som legat till grund för det general Ericson tillhöriga porträttet och
för Braunschweigporträttet, Scheffels oljemålning af 1755, som kopierats af
PreislER, Inlanders medaljong, Kraffts oljemålning, Roijns knästycke och
den osignerade målningen med blå rock på Hammarby. Dessa porträtt visa
också alla det glada, godmodiga uttryck, som skall ha varit så karakteristiskt
för Linné, och de flesta äfven den djupa, genomträngande blick, som
beskrifves af Fabricius och som man så gärna tänker sig hos en af vetenskapens
stormän.

Äfven efter Linnés död ha en mängd af bildningar gjorts af honom. De
postuma målningar och gravyrer, som utgöra rena kopior af originalporträtt,
ha i den mån de ansetts äga betydelse, redan i det föregående omnämnts.
Härtill komma några genrebilder, af hvilka de flesta dock hafva föga
konstvärde, samt några rena fantasiporträtt utan allt värde.

Helt annorlunda förhåller det sig med skulpturerna, hvilka äfven i de
fall, då de öfvervägande sluta sig till ett bestämdt porträtt, icke kunna vara
blott kopior af detta, utan åtminstone till någon del måste bli uttryck för den
totalbild af Linné, som konstnären under studiet af mer eller mindre goda
porträtt för sig utarbetat. Detsamma gäller äfven de medaljer, som ej äro
blott kopior af en gravyr, en byst, en medaljong eller af annan medalj, men
dessa äro ej många.

Vi komma således här att hufvudsakligen sysselsätta oss med skulpturer,
och bland dessa synas mig sådana vara af särskildt intresse, som offentligen
blifvit uppsatta till hans ära.

Beträffande den medalj, som Gustaf III lät prägla med anledning af
Linnés död, kan den, hvad ansiktet beträffar, anses vara en kopia af Inlanders
medaljong och är därför i det föregående omnämnd.

T. Tullberg,

- 73

10

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 09:02:25 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/linneportr/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free