Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
•285
IV.
Samme Aar hun blev gift, debuterede hun som
Forfatterinde med flere smaa Artikler i «Den
konstitutionelles» Feuilleton, den samme Feuilleton,
hvori Welhaven skrev sine udmærkede «Billeder fra
Bergenskysten», P. J. Collett sine aandrige Kritiker
og Asbjørnsen og Bernhard Herre sine Skildringer
af norsk Natur og Folkeliv. Hun kom da som
Forfatterinde midt op i det fineste og aandrigste
Selskab, og for ikke at stikke af maatte liun gjøre
sig Umage for at være ligesaa fin og aandrig
som de andre. At denne Omstændighed har
bidraget sit til at udvikle hendes formelle Virtuositet,
tør vel anses hævet over al Tvivl.
Hendes første Debut, en Skildring af «En Dag
ved Ejdsvoldsbrønden» er noget ubehjælpsom, lidet
interessant og temmelig ubetydelig. Den næste
derimod, der bærer den fordringsløse Titel: «Et
Stykke af en norsk Dames Brev til en dansk» er
meget karakteristisk og meget interessant. Saavel
Stil som Tankegang viser, at Camilla Colletts
Ejendommelighed er i Anmarsch. Brevet er hverken
mere eller mindre end et skarpt og overdrevent strengt
Angreb paa Fru Gyllembourg, nærmest foranlediget
af hendes dengang netop udkomne Novelle «Nær og
Fjærn». Fru Collett kan ikke finde tilstrækkelig
stærke Udtryk for sin Misfornøjelse med Forfatter-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>