- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
10

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ny Svensk Dramatik, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10

som vårt skådespel omfattar, Karl XII på samma
sätt både kunnat gifta sig och vara omgifven af en
respektabel familj, till fromma for dramaturgen, om
han önskat att teckna krigaren såsom menniska). En
sådan på bredden gående bild var dock lika
naturlig, som vi nu finna den oriktig, på en tid,
då i allmänhet, dramat såsom sjelf-ständig konstart
stod i begrepp att slita sig löst från den episkt
berättande framställningen, ur hvilken det under
medeltidens morgongryning småningom spirat upp inom
kyrkans sköte. Det är denna episka karakter, som är
utmärkande och naturlig för alla öfvergångsdramer,
sådana som äfven Shakespeare’s äldsta historiska
stycken äro, och i Perikles sökes försoningen mellan
epos och drama på det naiva sätt, att prologen, som
fått namn efter en poet, hvilken behandlat samma ämne,
och från hvilken Shakespeare lånat ett och annat,
uppträder som ett slags chör och sammanbinder akter
och scener med en berättelse om de i mellantiden
timade händelserna. Om detsamma hade varit fallet
i Karl XII, så hade stycket kommit närmare sin
egentliga karakter af ett dia-logiseradt epos. Detta
är nemligen enligt vår tanke dramats grundfel och
orsaken dertill, att det icke är, hvad det skulle
vara, att det är odramatiskt och derföre misslyckadt
såsom alla sådana produkter, i hvilka olika diktslag
eller konstarter med hvarandra sammanblandas. Det är
mot all sådan förblandning, såsom ledande till falska
begrepp och onatur, som Lessing förde sitt segerrika
utrotningskrig, i det han rensade det skönas marker
från ogräs och gaf hvarje konst och hvarje art af
poesi sin bestämda krets, afmätt efter hvars och
ens inneboende väsende och begrepp. Den, som vill
sitt lands literatur och konst väl, kan derföre intet
annat än på det noga ste aktgifva på och utpeka hvarje
afvikelse från den uppåt gående riktningen, hvarje
vattenskott på stammen, hvarje knut i den blifvande
kronan, isynnerhet när det gäller en planta, som är
så späd och behöfver så noggrann vård och ansande
omhugsan som den Svenska dramatiken.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0016.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free