- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
13

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ny Svensk Dramatik, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

13

ställer icke heterogena taflor - låt vara ur samma
lefnad- bredvid hvarandra, utan hans konst består just
deri att bland de olika punkterna göra ett lyckligt
grepp och välja den rätta, hvilken i sig infattar
hufvudsumman af hjeltens öden och karakter, som visar
tillbaka på det förflutna och genom det nödvändiga
sammanhanget mellan orsak och verkan är förbunden med
hjeltens förgångna lif, och som dessutom innesluter
utvecklingen af hans framtid, liksom blomman sprungen
ur fröet, utvecklar sig, blomstrar och vissnar för
att i sin ordning sätta frukt. Detta kan man lära på
hvarje rad af Shakespeare, och deri är och blir han
det eviga föredömet.

Men-kunde man invända-Karl XII är kalladt ett
historiskt skådespel: har man derföre icke full rätt
att begagna sig af det historiska skådespelets alla
friheter? Och hvilka skulle dessa förmenta friheter
vara? Månne frihet från den tryckande tvångströja,
som den dramatiska handlingen pålägger, ett tvång,
som naturligen blir olidligt för oförmågan, medan
den äkta konstnären bar det lätt och otvunget
såsom sin anborna rustning? Månne frihet från den
kompositionslag med sina fordringar på en naturlig
gruppering, på en jenm fördelning af ljus och skugga,
på framhäfvande af hufvudpartierna, medan bisakerna
skizzeras, hvilken lag dramat har gemensam med
historiemålningen? Månne frihet från den stränga,
koncentrerade karaktersteckningen, som i några
få, men väsendtliga drag angifver grundtypen hos
figuren, och som är den äkta menniskokännarens stora
frimurarehemlighet? Drama är drama, enligt vår tro,
antingen det kallas tragedi eller komedi eller
historiskt eller borgerligt skådespel. Öfverallt
fordras de tvenne faktorerna i vår jordiska tillvaro,
själ och kropp, karakter och handling; öfverallt gör
sig samma fordran gällande, att dessa karakterer skola
vara lefvande och sannt menskliga, att denna handling
skall vara konstnärligt ombildad-, öfverallt väntar
man att se - icke den vanliga verkligheten foto-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free