- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
254

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Några ord om humorns betydelse, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

andra. — Såsom vi anmärkt, hade Kant stannat vid
motsatsen mellan tanken och tingen, eller som
man också kan kalla det, intelligens och natur,
själ och kropp, andligt och sinligt, innehåll och
form, jag och icke-jag. Fichte höll sig till jaget
ensamt och gjorde allt yttre lill frukter af dess
verksamhet. Då uppträdde Schelling och förklarade
dem vara fullkomligt samma sak, från olika sidor
sedd; intelligensen var liksom naturens insida och
naturen yttersidan af intelligensen. De genomträngde
och neutraliserade hvarandra helt och hållet. Och
hvar se vi en sådan genomträngning af andligt och
sinligt fullkomligast verkställd? I ett konstverk:
der äro ande och natur, innehåll och form fullt
samma sak, de täcka hvarandra helt och hållet, och
den ena uttrycker precis, hvad den andra är. Ergo:
är konstverket en förebild till universum, till
verlden i sin helhet, konsten är den yttring af
mensklig verksamhet, som renast höjer oss till Gud,
och konstnären — hvad är han? Jo, han är ingenting
mera eller mindre än skaparens egentligaste afbild
här på jorden, ty äfven Gud är en konstnär, ehuru
i en oändligt stor skala, och verlden är produkten
af hans verksamhet, på samma sätt som de enskilda
konstverken äro det af den allsmäktige och gudalike
konstnärens. Sedan konstidkaren eller skalden sålunda
kommit upp på verldens thron, var det naturligt att
han skulle fordra hyllning af hela verlden, och om
denna uteblef, dock ega i sin makt något medel, som
åtminstone i hans ögon höjde honom oändligt öfver den
låga hopen af vanliga menniskor. Låtom oss höra, huru
han, stödd på Fichte och Schelling, skaffade sig en
sådan trollspira! Det var Friedrich von Schlegel, som
var mästaren för denna uppfinning. Konstnären skall
naturligtvis gestalta sitt lif på ett konstnärligt
sätt. Men då allt, hvad han gör, blott är ett sken,
som fått en gestalt, hvilken det står i hans hand att
upphäfva, när han behagar, så kan han naturligtvis
icke mena allvarligt hvarken med innehållet eller
formen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free