- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
367

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om betydelsen af konsthistoriens studium, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

367

och af denna ensidighet hafva äfven våra esthetiska
theo-rier i större eller mindre grad lidit. Det som
kraftigast kunnat motverka denna ensidighet, hvilken,
för att genast uttala vår åsigt, beror hufvudsakligen
på misskännandet af formens betydelse i skönhetens
rike, är studiet af den klassiska literaturen,
hvilken bibehållit ett starkt och mäktigt verkande
återsken af den plastiska karakter, som utmärker
den Grekiska och Romerska formverlden. Hela den
Svenska vitterheten kan blott uppvisa en enda man,
som verkligen enligt Atterboms uttryck "tänkt stort
och skönt om det sköna", nemligen Ehrensvärd. Men
han har länge varit oförstådd och alltid ansedd
för en visserligen genialisk, men dock ensidig och
stolt antikvurm och svärmare för söderns skönhet,
ehuru han, i sin sanning fattad, är så sann och
så sundt mensklig, att hans kärnfulla och stundom
i deras kärfva korthet gåtlika orakelspråk kunna
anses som lagbud, hvilka aldrig skola mista sin
gällande kraft, och som äro så mycket underbarare,
då man betänker, att de framstodo medan det djupa
förfallets natt ännu blott skingrades af enstaka
ljusglimtar. De åsigter om skön konst, som föröfrigt
hos oss tid efter annan framträdt, hafva varit
tidens och tidsandens barn, flyktiga och ombytliga
som modet, beroende af literaturens fysio-gnomi,
än flärdfulla och prunkande som hon, än med henne
famlande i moln och dimma, aldrig stödd på en fast
rotad åsigt om sambandet mellan literatur och konst
och bådas förhållande till lifvet. Det är bekant,
att en reaktion mot det förra århundradets slappa
effektsökeri och konventionalism inträdde i slutet af
samma sekel och början af vårt med den äkta antikens
återuppväckande ur grafven, i theorien af Lessing och
Winckelmann, i skulpturen af Canova och Thorwaldsen,
i måleriet af David och Cornelius, i byggnadskonsten
af Schinkel. Detta uppvaknande till nytt lif, som var
en följd af eller åtminstone sammanhängde med franska
revolutionen och dess kraftigt väckande inflytelse,
förlorade till en god del sin ver-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free