- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
379

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om betydelsen af konsthistoriens studium, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

379

Deremot karakterisera Kubens, Van Dyck och
Rern-brandt förträffligt den Germaniska verlden,
der den ursprungliga protestantiska anden endast
ytligt betvangs? men icke förtrycktes af den katholska
öfvermakten. Ru-bens med alla sina katholska målningar
är och blir dock en äkta German; Van Dyck förstår ofta
mycket skickligare att antaga skenet af den romanska
uppfattningen , men dock bryter det germaniskt
individuella stundom fram; Rembrandt dereniot är
stadd i fullt uppror. Om de förstnämnde gåfvo efter
deri, att de vid Kristi anlete underordnade sig den
ideala kyrkliga typen, hvarigenom det oftast blef
alldagligt och intetsägande, sökte de dock hålla
sig skadelösa i afseende på den öfriga kroppen, åt
hvilken de ofta på ett förskräckande sätt meddelade
lefvande mensklighet. Rembrandt åter vet ej af några
betänkligheter. Medvetet eller omedvetet faller han
tillbaka i 15:de århundradets maner, och om han någon
gång undantagsvis gör ett försök att bilda Kristus
skön, såsom i en tafla i Mtinchen, så blir han härvid
tom och alldaglig som någon af Kubens efterhärmare.

Derpå följde i Europa den allmänna förslappningens
tid. Sinnena vände sig till andra frågor. Tolerans
eller indifferens inträdde, och konsten bär vittne
derom. Föga kyrkligt målades numera; behöfde man
ett Kristuslmfvud? så kopierade man. Rafael Mengs
är slutpunkten i denna tiderymd. Hans skicklighet är
stor, men hans gestalter äro utan lif, der han icke
omedelbart målar efter något lefvande.

Så kommo de första spåren till den nyaste
utvecklingen. Här är det nu sällsamt att iakttaga,
huru man, der fromma bilder behöfdes, sökte att
kringgå Kristusfiguren och genom situationen ersätta,
hvad figurerna saknade i djup. Hos den nyaste tidens
mästare skall man alltid finna mesta verkan frambragt
genom det betydelsefulla i sjelfva handlingen. Det är,
som om det icke mera berodde derpå, att taga Kristi
drag till en taflas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free