- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
402

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Roms katakomber, af F. W. Häggström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kristna konsten fritt begagnade sig af de hedniska
formerna, ehuru i dem inläggande en högre betydelse,
så är det naturligt nog, att den hedniska konstens
förfall äfven inverkade på den kristna. Derföre
stå de äldsta målningarna i katakomberna, sorn äro
samtidiga med den hedniskt-romerska konstens bättre
dagar i konstvärde högst; åtskilliga kunna uthärda
jemförelse med de bästa antika målningarne i Titi
thermer och Pompeji. Den prydlighet och till och med
prakt, som röjer sig i dessa äldsta minnesmärken är
ock ett bland de många bevisen för den ofvan uttalade
satsen, att kyrkan under de tvenne första århundradena
jemförelse vis åtnjöt fred och i frihet kunde utveckla
sig. Lika klart bevisas af de i katakomberna allmänt
förekommande målningarna, af rikedomen, mångfalden
och friheten i begagnandet af antikens typer, att
deras föreställning är ogrundad, som påstå, att den
äldsta kristna kyrkan skydde och till och med förbjöd
konstens bildliga framställningar.

Ämnena för katakombernas konstframställningar
äro gemenligen hemtade från gamla eller nya
testamentet. Evas frestelse, Moses, slående på
klippan med sin staf, Elias’ himlafärd, Daniel i
lejonkulan, de tre männen i den brinnande ugnen,
Jonas och hvalfisken, den gode herden, de vise
männen tillbedjande den nyfödde Kristus (den enda
framställning der jungfru Maria förekommer), Lazari
uppväckelse, de visa och ovisa jungfrurna finner
man oupphörligt upprepade. Derjemte förekomma en
mängd symboler, såsom ankaret, hoppets sinnebild,
dufvan fromhetens, tuppen vaksamhetens, fogeln
fenix uppståndelsens. Äfven bröden och fiskarne
äro särdeles vanliga. Fisken ansågs i den äldre
symboliska konsten såsom en sinnebild af Kristus
sjelf. Märkvärdigt är, att man aldrig finner någon
framställning af Kristi lidande eller död, ett ämne,
som sedermera med så stor förkärlek behandlades. Den
äldsta kristna konsten stod äfven i detta afseende
på antik grund. Det sorgliga, obehagliga, fula var
för den klassiska konsten motbjudande. Pina, lidande
och död var bannlyst från dess område; i fall

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0412.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free