- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1865 /
464

(1865) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Shakespeare och hans kommentatorer, af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

464

som tillhöra den högsta blomstringen af hans
skaldskap, har han visat icke blott det qvinliga,
utan rent af det högsta menskliga idealet, - så
fullt harmoniska äro dessa väsenden med alla hjertats
ädlaste egenskaper, och dock i all deras ideala höghet
så lefvande och varma och individuellt personliga,
att man vid en närmare bekantskap tycker sig känna
hvar och en af dem som gamla bekanta, som väninnor
och älskarinnor från längesedan flydda, i ett poetiskt
fjerran skimrande dagar.

Men den enskilda karakteren kan dock endast vara
medel för det helas mål, och derför måste sist den
idealitet, vi söka, ligga fördold i det hela, ligga
i enheten och sammanhanget emellan delarne, eller i
det som man kallat den ideella enheten i Shakespeares
drama. Om man med tankens slagruta lyckas hitta denna
fördolda punkt, då gestaltar sig allt omkring den lätt
som en lek till den mest regelbundna och organiska
byggnad. Ju mera sammansatt denna är, desto svårare är
den verkliga punkten, själen i det hela, att finna,
och desto lättare är det att upptäcka en mångfald
af sådana, hvar och en vanligtvis belysande täflan
från en sida. Det är detta sökande, som varit och är
vetenskapens uppgift, likasom också att, efter det
den fasta ståndpunkten är funnen, alltmera söka tränga
de der-ifrån konstruerade karaktererna på lifvet. För
hvarje gång hon stigit ned i schaktet, har hon kommit
tillbaka med de rikaste skatter ur den outtömliga
guldgrufvan, och så mycket är säkert, att på ett
ärligt studium af dessa, så sannt menskliga och dock
så idealt höga bilder och deras förhållande till den
skapande skalden lär man sig mera verklig esthetik,
lär man sig bättre förstå den äkta skönhetens
väsende, än om man med den abstrakta tankens hjelp
genomforskade alla esthetiska systemer i verlden.

Efter den framställning, vi här sökt göra af
Shakespeare och hans betydelse inom sin konst, är
det också klart, i hvad förhållande han står till
vetenskapen om det sköna. Han är enligt vår åsigt
jemte de gamle den mäktigaste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:29 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid65/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free