- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
48

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Arkitektoniska Fragmenter. Skizzer efter verkligheten, från en resa 1863-64, af A. T. Gellerstedt, arkitekt. Af C. R. N.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

48

Visserligen hafva ännu endast tvenne häften af arbetet
utkommit, men af deras beskaffenhet lofva vi oss
utan tvekan det bästa för det hela, och vi kunna i
sanning ej annat än lyckönska oss till en eröfring
för vårt konstmedvetande och till en tolk hos oss för
ett klart i tiden liggande behof, hvilken vi hittills
saknat, för att i någon mån också vi kunna följa med
i utvecklingen.

Men, frågar man möjligen förvånad, äro då dessa
foto-litografierade pennteckningar af en ung arkitekt
så märkvärdiga, att de af en anmälare nödvändigt skola
höjas till skyarne och göras till epokbildande? Vi
svara: hvad de anmälda skizzernas beskaffenhet såsom
konstprodukter beträffar, skola vi längre fram komma
dertill; i första hand är det af vigt att bestämma,
hvad betydelse sådana arkitektoniska studier kunna
ega särskildt för oss och för vår tid, och vi anhålla
om en smula tålamod för en så mycket som möjligt
kortfattad undersökning häraf.

Om man framkastade den frågan: hvad är konstens
uppgift? - så skulle man säkerligen af flertalet
erhålla till svar ett svärmiskt och svassande uppkok
på fraser, bland hvilka orden skönhet och idé skulle
ofelbart spela en framstående roll, i ett och annat
fall speckade ined utlåtelser om ff det absoluta«,
-. såvida icke svaret utföll så, att konstens uppgift
vore att roa, visserligen på ett finare sätt, men
dock alltid existerande blott «för roskull^. Detta
senare, den krassa materialismens sätt att se saken,
är i sin ärlighet dock nästan drägligare att höra än
den falska idealismens tomma floskler, som anser saken
vara hulpen med några väl valda ord och en inspirerad
blick mot skyn. Det förra är ytterligheten af det
Horatianska: u t il e dulci; det senare är följden
af den verldsåsigt, som fabricerats i Tyskland och
importerats i alla länder, enligt hvilken konsten var
menniskans högsta mål i lifvet, konstnären var den
egentliga menniskan par exellence, en Gud i smått,
ty Gud var den högsta konstnären, som skapade sina
verk ironiskt, hvadan också den jordiske konstnärens
hela verksamhet med nödvändighet var en ironiserande,
öfverlägsen det simpla praktiska,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free