- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
49

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Arkitektoniska Fragmenter. Skizzer efter verkligheten, från en resa 1863-64, af A. T. Gellerstedt, arkitekt. Af C. R. N.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

49

på samma sätt som den gudomliga är öfverlägsen
det jordiska. Det är med ett ord en qvarlefva
från romantikens konstför-gudande dagar, då
skönheten förlades inom en rymd, dit man ej kunde
tränga utan en särskild privilegierad förmåga,
den s. k. intellektuella åskådningen, ocli då
konstverksamheteri var en tempeltjenst, mystiskt
förrättad på den af guds altare, hvilken egentligen
intet annat var än det apotheoserade konstnärsjaget i
egen hög person. Det var i den tid, då man ej kunde
vara konstnär utan långt, okamrnadt hår och stora,
nedvikna skjortkragar, hvarjemte en liten hemlig
låga för jungfru Maria och helgonen, såsom uttryck
för det ideal, man sökte, men ej fann på jorden,
icke heller skadade i den konstnärliga kostymen. Eran
dessa hyper-esthetiska förvillelser är väl verlden
numera i det närmaste fri, nemligen praktiskt,
men theoretiskt är saken ej fullt klar; nu går det
visserligen an att vara konstnär, till och med stor
konstnär, och se ut som en vanlig rnenniska utan någon
sökt originalitet i det yttre, men i det allmänna
medvetandet sitter dock den gamla surdegen ännu till
en stor del qvar. Vi tänka oss gerna konstverksamheten
ej blott som en stor Guds gåfva vid sidan af öfriga
menskliga förmågor, utan vi vilja gerna anse henne i
all välmening såsom något öfvermenskligt, hvilket har
sin rymd för sig, skild från lifvet, medan dock hvar
och en med eller utan förberedelser, med eller utan
kännedom om dender mystiska rymdens egentliga natur
och beskaffenhet, tilltror sig blott derför, att han
har ögon, berättigad att uttala beröm eller tadel om
de produkter, som af de kallade utsändas från Musornas
verkstad ned till den sublu-iiariska verlden. Med
ett ord, konsten och lifvet äro eller åtminstone
hafva varit fullkomligt skilda åt och ej haft andra
beröringspunkter än de tillfälliga i utställningarna,
hvarvid den besökande mängden med sina förutfattade
föreställningar om konstens höghet och idealitet,
uttryckt i dess öfver jordlifvet lyftade tillvaro,
nalkades konstprodukterna liksom med en för-skrufvad
blick, troende sig sålunda vara verkliga kännare
och kunna upptäcka mera af det förborgade väsendet,
liksom man i Svensk Liter. Tidskrift. 1866. IL
L 4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid66/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free