- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
116

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Tankar i Religiösa Ämnen, af L. v. K. Af Daniel Klockhoff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

116

något tvifvel, att alla menniskor, som hafva
ett allvarligt och djupt religiöst intresse -
om ett val står dem öppet - hellre hälla sig till
den gamla konfessionen (den rent lutherska) och
den af folkets egendomliga karakter i mer eller
mindre mön bestämda kulten, än de hängifva sig åt
naturkunskapen och läkekonsten i fråga om religiösa
och guddomliga ting. Ja - den historiska kritikens
subtila och svåråtkomliga resultater skulle icke
ens tillfredsställa dem och deras religiösa behof;
och då de få, som nu stå på denna vetenskaps höjder,
endast genom ett långt lifs strängt vetenskapliga
studier kunnat vinna den theoretiska klarhet, som
möjligen är deras egendom, så är det otvifvelaktigt,
att den stora mängden af de i religiöst hänseende
frisinnade icke så mycket eller direkt stödja sig vid
den historiska kritiken, utan de hemta närmast stöden
för sina geri-sägelser från den omedelbara känslan
af, att förnuftet i menni-skan är det egentligt
guddomliga i henne, det sanna guds be-lätet, och
att således den kristna religionen i sin sanning och
renhet, och såvidt den är guddomlig, icke kan stå i
strid med förnuftet, emedan förnuftet icke kan vara
söndradt mot sig sjelft. Denna känsla, bringad till
full klarhet i begreppet, är väl också det ankare,
hvarvid den historiska kritiken sjelf tryggar sig.

Hvad förf. yttrar om den allmänna och den särskilda
uppenbarelsen såsom de olika medelpunkter, kring
hvilka de liberale och konservative sluta sig. anse
vi icke fullt kunna försvaras. Ingen liberal,
som vet hvad han gör, förnekar, att den kristna
religionen är en "särskild" uppenbarelse af det
guddom-ligas lif i menniskan, hvilken såsom sådan kan
och måste särskiljas från alla andra kända (men lägre)
uppenbarelser; och detta innebär icke, att den kristna
religionen ej kan såsom religion tillfredsställa alla
menniskor och i den meningen ej kan vara allmän, lika
litet som det innebär, att denna religion på något
sätt skulle stå i strid med lagarne för den sinnliga
och förnuftiga erfarenheten eller såsom uppenbarelse
vara för förnuftet fullkomligt ofattlig. Att denna
särskilda uppenbarelse kan uppfattas så med känslan
och fantasien, att den för den förnuftiga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0118.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free