- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
214

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Theologisk Literatur. Af D. K-ff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

214

Boströms lif ocli verksamhet säger på ett ställe:
»men prof. Boström är en gammal man och är bestämd att
sluta sin bana på ett sätt värdigt en fullt utbildad
qvacksalfvare» (mountebank). Acordingly like the
genuine »Mr Merryman» of Bartlerny Fair’s itinerant
theatre, lie finishes the comedy by the surprising
feat of swallowing himself alive and whole.» Detta lär
nu hafva skett genom hans sista bok: »Anmärkningar om
Helvetesläran.» Af denna bok meddelas några lösryckta
utdrag, hvarvid förf. med synnerligt behag kastar sig
öfver det af Boström begagnade uttrycket, »att läran
finnes i Nya Testamentet är intet bevis för hennes
kristlighet, ty orden biblisk och kristen beteckna
alldeles icke detsamma.» - Någon bevisning för det
såsom oriktigt förmenade i detta uttryck förekommer
icke. Här är den punkt från hvilken rationalismens och
bibeltheologiens skilj da vägar utgå. Prof. Myrberg,
för hvilkens »sändebref» om de symboliska böckerna
samtiden bör vara honom högst tacksam, har här en
svår knut att lösa. Huruvida det ännu lyckats, derom
skola vi nedanför tillåta oss yttra några ord. Att
den katolske artikel förf. icke kan frångå den gamla
uppfattningen af straffet såsom vedergällning, att
han derföre icke kan rätt förstå prof. Boströms lära,
att straffet är en rättelse till evigt lif i Gud, samt
att han på denna grund icke kan inse skälet, hvarföre
prof. Boström måste förkasta satisfactio vicaria,
sådan den utbildat sig och ännu predikas i våra dagar,
är icke underligt. Det må förlåtas katoliken. Men
sorgligt är att finna, att artikelförf. med sin ytliga
kännedom om den Boströmska filosofiens anda och art
är nog oblyg att inför främmande folk så smutskasta
densamma. Hvad hittills blifvit anfört är dock icke så
starkt tilltaget som det följande, der det försäkras,
att Boström var en sofist, att konseqvensen af hans
principer är i det praktiska med logisk stränghet
utdragen af den beryktade giftblandaren Lindbäck. Hvad
skall man härom tänka? »A more apposite comment
ön Boströms theory could not easily be imagined,
for here we have Lis theory directly carried out in
practice. I have thought it worlhe while to call your
attention to this, however verv pain-full a case,
for it is so very instructive, and indicates so cle-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free