- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
232

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Handlingar rörande förslag till återbesättande af en ledig philosophisk professur i Lund. Utgifven af A. Nyblæus. Af D. K-ff - Dramatisk Literatur. Af n-

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

232

hvilken vi ofvan med några få ord tagit i
försvar mot en beskyllning för exklusivitet, hvilken
vi måste anse oberättigad.

D. K-FF.

DRAMATISK LITEEATUH.

Julian den Frafaldne og Et Martyrium
i Nutiden. To

Digtninger af C. Hauch. Kjöbenhavn 1866. Brand.
Et Dramatiskt Digt af Henrik Ibsen. Kjöbenhavn 1866.

Man säger visserligen, att vår tid är föga poetisk;
men man saknar dock på intet vis företeelser,
som bebåda* ett nytt poetiskt tidehvarf i norden,
och särskildt häntyda många tecken på att den
dramatiska poesin kommer att vinna allt större och
större erkännande och intresse. Tidens realistiska
och praktiska natur gör äfven ett sådant förhållande
lätt förklarligt. Vi hafva äfven nu glädjen att, om
än något sent,, fästa allmänhetens uppmärksamhet vid
tveune nya dramatiska diktverk »Julian den Frafaldne»
af C. Hauch och »Brand» af H. Ibsen.

Båda dessa arbeten hafva ett drag gemensamt, som
vi icke väl kunna gilla, och det är, att de icke
äro anlagda för att spelas från* scenen. Vi anse oss
icke behöfva upprepa alla ar-gumenter för och mot den
åsigten, att de dramatiska konstverken icke behöfva
scenen och skådespelarne; utan det är oss nog att
påminna om den gamla sanningen, att det dramatiska
ovilkorligen förutsätter eller beror på en i den
närvarande tiden inför den uppfattandes ögon sig
utvecklande handling. Och för att denna skall kunna
sägas hafva fått sitt fullständiga konstnärliga
uttryck, måste den objektiveras på scenen genom
skådespelarens aktion. Ett skådespel, som icke kan
spelas och åskådas, blir derför alltid ett halft
konstverk. Hvad beträffar »Julian den Frafaldne»,
så utsäger dess författare i företalet,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid66/0234.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free