- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
269

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Christian Erik Fahlcrantz död. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

269

nyckfulla vindkast upphört och begäret efter ordning
och syfte gjorde sig gällande, funnit det motbjudande,
såsom naturligt var, både att indikta en enhet, som ej
fanns, och att fortgå efter den började methoden. Ty
att Sem representerar det heliga, Cham dess motsats
och Japhet den anspråksfulla prosan, kan aldrig gifva
en fullt uttömmande förklaring åt dikten eller gifva
den en enhetspunkt, hvilken dock i alla händelser
ingen annan är och ingen annan kunnat blifva än
skaldens eget subjektiva lynne, hans åskådning,
hans humoristiska blick.

Härmed torde diktens lösa byggnad och underliga
krumsprång vara förklarade och försvarade likaväl som
hos någon annan modern dikt af samma slag. Det oaktadt
återstår dock åtskilligt oförklaradt och till en del
äfven oförklarligt, beroende dels på anspelningar å
samtida förhållanden, som nu ej äro bekanta ior hvar
man, dels också på den öfversvinneliga romantik, som
stundom insveper allt i ett outredbart dunkel, och
som, ifall den är ämnad att ironisera fosforismens
dimmighet och oklarhet, i sådant fall icke vinner
sitt syfte, utan står fullkomligt pä samma grund som
denna, efter hvad vi redan antydt. För öfrigt äro ej
blott ironien, utan äfven satiren och den parodiska
framställningen nog ofta använda såsom medel i humorns
tjenst, hvarvid dels löjet förlorar något af sin
medlidsamma godrnodighet, dels den komiska verkan
blir ett ytligt, mera med rim och ord lekande än i
sak träffande skämt, hvars kraft ligger i sjelfva
versfogningen. Ty i d en n a eller i allmänhet i
den yttre formen och framställningen är Fahlcrantz
en oöfverträffad mästare, och den lek med ord, som
inom den allvarliga diktkonsten kunde synas mindre
passande, är inom skämtdikten fullt berättigad,
oaktadt äfven der faran ligger nära, att konsten
öfvergår till maner, ifall ordqvickheten användes i
tid och otid, eller när deri icke omedelbart framstår
som det sanna uttrycket af ett bestämdt innehåll. Att
Fahlcrantz äfven inom »Noachs Ark» offrat åt denna
sin svaghet, kan icke nekas; men här stöter sådant
mindre, och är man blott lyckligt inkommen på skaldens
egen ståndpunkt, - den enda, hvarifrån hans dikt kan
opartiskt njutas och bedömmas - så försonar man sig
lätt med dessa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free