- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
310

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den skandinaviska konstexpositionen i Stockholm 1866. Af L. Dietrichson. Af C. R. N.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

310

väl någon större uppmärksamhet egnats Fagerlin,
efter D’Uncker väl vår bäste Diisseldorfer-målare,
äfvensom också våra aqvarel-lister förtjent något
mera än de få rader, som egnats dem. Ett sådant djup
och en sådan glöd i färgen som hos Egron Lundgren,
hafva vi hos oss sällan tillfälle att skåda; en så
äkta konstnärlig uppfattning af ett tidehvarfs eller
en lokalitets egendomliga poesi som hos Scholander
hörer väl till sällsyntheterna, och äfven Rosens
käckt utkastade egyptiska bilder kunna räknas till det
intressantare vid utställningen. Möjligen återkomma vi
framdeles till en särskild betraktelse af den svenska
afdelningen. -Nu till sist blott några ord äfven
om bedömmandet af de öfriga ländernas konst! Hvad
Norge angår, förefaller det oss, som om förf. något
för mycket åsidosatte Eckersberg, den sanne och
trohjertade skildraren af Norges natur, sådan den är,
utan tillägg af fantastisk eller theatralisk pornp,
men deremot ej har någon enda anmärkning att göra mot
den erkändt store Gude, - så vida man ej dit får räkna
den i inledningen mot Norges konst i allmänhet gjorda
förebråelsen för dess missförhållande till Norges
kultur och dess beroende af Tyskland. Yi skulle hafva
velat se något häraf tillämpadt vid talet om Gude,
ty vi tro för vår del, att konstnärens frånvaro från
sina förebilder kan gifva äfven geniets skapelser en
skymt af osanning och maner. - Hvad anmärkningen mot
Isachsens »Munk» beträffar, vilja vi blott upplysa,
att dess intensiva mörker i både ljus och skugga ej
kommer af någon direkt inverkan från Spagnoletto, som
ju för öfrigt sätter skärande ljus ofÖrmedladt bredvid
djupa skuggor, utan beror derpå, att konstnären följt
sin mästare, Fransmannen Courbet, hvilken för öfrigt
liknar Spagnoletto och den italienska naturalismen
deri, att han uppställt det fula som sitt ideal. -
I bedömmandet af den danska konsten har förf. i de
flesta fall varit sträng, men sann, och vi skulle,
hvad Sverige och Norge angår, till och med hafva
önskat något mera af dessa båda hos en kritiker
helsosamma egenskaper. Någon gång går det dock,
enligt vår tro, för långt, såsom i beskyllningen
mot Dalsgaard för oklarhet i kompositionen, eller
då Hammers »Axplockerska» sättes i jemnbredd med
Schmidts osmakliga

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0312.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free