- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
325

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska utställningen i Stockholm 1866. I. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

325

inom kort tid förlorat sina snillrikaste kämpar
ibland oss. Höckert och D’Uncker, den svenska
konstens utkorade gunstlingar, gå icke längre i
spetsen för sina skaror. Förunderligt, att vi i en
sådan tidpunkt skulle förlora just dem, som bäst
och fullständigast representera det förflutna
tidskiftet! Hvarförc, om icke för att uppmana
den gryende tiden till kraftig sjelf-verksamhet;
med öppet öga för det goda de velat, för det ädla
de åstadkommit, och med blicken stadigt fästad på
det mål, som mästaren, äfven genom de fel, hvilka
nödvändigt vidlåda honom som menniska, ännu klarare
afslöjar för de efterlefvande och ännu kraftigare
uppmanar dem att eftersträfva. De hafva begge haft
sin stora mission, den ene att lära oss färgens, den
andre kompositionens konst. Båda äro lika nödvändiga
för en sund och naturlig utveckling. Lemnande sitt
arf i händerna på det lefvande slagtet, hafva de
gått sina färde, och deras bortgång ar ett rop
till de unge: upp på våra skuldror, så skall det
gå framåt! Den svenska konsten står hos dem i den
största tacksamhetsskuld. Ögonblicket är märkvärdigt i
hennes historia; det gäller hennes framtid. I en sådan
stund bör ingen, som eger kärlek till saken, hålla
tillbaka sitt ord. Det är irisigten häri, som ger oss
mod till en undersökning, äfven om vi måste erkänna,
att insigten i ämnet mera borde vara riktad på det
konkreta och rent tekniska för en domare i ett sådant
mål, än hvad i vårt land är eller kan vara fallet.

lyckligtvis fordrar dock begripandet af vår tids
konst mindre insigt i den konstnärliga tekniken,
än hvad fallet är med förgångna tiders. Deri enkla
orsaken härtill är den, att konsten i våra dagar
är afgjordt och öfvervägande realistisk, då deremot
förflutna tiders uppfattning varit mera eller mindre
idealistisk. Det börjar se ut, som om den ideala
framställningen eller deri s. k. «höga konsten»
ville dö ut, - och det icke blott hos oss, der hon
aldrig hunnit blifva hemmastadd, utan öfverallt. Hon
har lefvat ett konstladt lif i Frankrike, och lefver
väl ännu ett sådant i Tyskland, men öfverallt har hon
fått vika för verkligheten, öfverallt har realismen
trängt igenom. Derföre göra äfven de få exemplen af
denna «höga konst» ett nästan sorgligt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0327.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free