- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
332

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska utställningen i Stockholm 1866. I. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

332

ruridning och fullhet; att helt och hållet ignorera
luftperspektivet, sorn dock är så vigtigt för att
gifva hvarje ting sin plats på tanans olika planer,
och i stället öfver det hela utbreda ett jemrit ljus
- eller rättare mörker -: allt detta kan se ut som
originalitet, men är egentligen blott ett fiffigt
påhitt för att göra sig konstens väg så lätt som
möjligt. Och dock är det, i fråga om alla sådana
i nyare tider moderna språng tillbaka i tiden, en
enkel sanning, om hvilken man måste kraftigt påminna,
nemligen att konsten liksom allt annat i verlden
går framåt, och att ett tillbakagående alltid hamnar
sig. Hvem vet, om v. llosen, inkommen i ett lockande
maners åtsnärjande slingor, någonsin skall kunna slita
sig lös igen, till skada för sin verkligen ovanliga
talang och fosterlandets konstutveckling? Eller
hvarför, då han går tillbaka till det ursprungliga,
hvarför tager han icke steget fullt ut och kastar
både skuggning och linear-perspektiv öfver bord
samt ställer enkelt kolorerade figurer på egyptiskt
vis i klungor ofvan hvarandra? Måhända har just
Egypten, som konstnären afbildar för oss i ypperliga
aqvareller, fört honom i någon mön bort från detta
antediluvianska maner. "Vi önska det åtminstone,
ehuru ännu de svarta konturerna spåras i den för
öfrigt ypperligt karakteristiska miniatyrbilden af en
«Arabisk småbarnsskola i Öfver-Egypten.» Den tredje
oljebilden, ellos de döde», är åter en sådan tafla,
i hvilken konstnärens böjelse för svarta skuggor
och karakteristiska, ända till det fula gränsande
figurer i fullt mått får utveckla sig. Men äfven der
är den unge munken i midten af bilden mästerlig både i
karakter och framställning. Grefve v. llosen är en af
våra bästa konstnärliga förhoppningar, särskildt genom
sin ypperliga blick för ett karakteristiskt folklif
eller en historisk situation. Måtte icke genom ett i
förtid inympadt maner de utmärkta anlagen förqväfvas
eller missriktas!

Från historiemålningen gå vi öfver till porträttet,
ty dessa båda arter af måleri ligga hvarandra mycket
nära, och det är en sanning, hvad man någon gång sagt,
att endast en äkta historiemålare kan göra ett godt
porträtt. Det fordras nemligen vid ett porträtt liksom
vid en historisk bild förmåga hos konst-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0334.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free