- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
343

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska utställningen i Stockholm 1866. I. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

343

uppfattat, ligger den tydliga förklaringen på
innehållet i de ord, som målaren ej kan gifva? Hvilket
skall man beundra mera, fulländningen i målningen af
figurernas hufvud eller finessen i luftperspektivet
mellan spiseln och den bakre väggen, der den
frånvarande modrens väsende lugnande och välvilligt
tyckes sväfva i den grönaktiga halfdager, som omgifver
hennes bibel och hennes gamla katt, hvilken under den
ödesdigra stunden representerar henne på ett ganska
tillfredsställande sätt, der han ligger sof-vande
på hennes stol ? Men sådant låter sig ej beskrifva;
de skilda uttryckens sanning och lif, det helas
värme och poesi skall ses - och ses om igen, för att
hvarje gång skänka ögat mera skönhet och hjertat mera
kärlek till täflan och hennes mästare. Huru gerna man
än skulle önska mera af samma slag, kan man dock ej
annat än hålla konstnären räkning för hans sparsamhet
med sin talang, isynnerhet om han alltid kommer med
mästerstycken sådana som detta.

Deremot är Wallancler en både mångsidig och
produktiv målare, ehuru man väl kan sätta i fråga,
huruvida denna produktivitet gagnat hans konstnärliga
utveckling. Hans förnämsta egenskaper äro en liflig
fantasi med qvick uppfinning (ehuru någon gång
ockrande på sin lätthet och tagande ett ögonblickligt
infall för en ingifvelse, såsom t. ex. i «R åttan»
och i «En nutids necke», hvilka vi i denna form,
d. v. s. som fullt allvarligt menade oljefärgsbilder,
icke kunna finna «roliga»), och vidare en rask hand,
som genast utför, hvad som lekte för fantasien. Men
derföre få äfven hans arbeten ofta utseende
af improvisationer, af tillfällighetsfoster,
jcmförliga inom poesien med dessa lustiga visor,
som skakas ur armen vid glada lag, utan att för
öfrigt ega någon allmännare betydelse eller något
större konstvärde. Denna pregel af ögonblicksarbete
blir ännu starkare dels genom den enformighet, som
röjes i åtskilliga typer, såsom i Bellmansfigurerna
samt i Wingåkersflickorna och bönderna, dels genom
den lutning till karikatyr, som otvetydigt förmärkes,
der en mera utpreglad karakter skall framställas. Hvad
Bellmansbilderna angår, har man mot dem gjort den
anmärkningen, att de icke passa för målning, men af
oriktig grund,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free