- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
344

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska utställningen i Stockholm 1866. I. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

344

såsom vi anse, nemligen icke derföre, att Bellman ej
kan tänkas utan sin musik, men emedan allt målande
efter skalder, hvilka de än må vara, är fördömligt;
ty målaren skall upptaga och ombilda verkligheten
till skönhet, men icke gifva sin form åt gestalter,
som af en annan fantasi redan äro fullt utbildade
och individualiserade. Äfven detta är egentligen ett
medel att göra sig kompositionens och idealiseringens
möda beqväm, ehuru ett sådant sätt att gå till väga
aldrig njuter framgångens glädje, emedan hvar och
en redan på förhand till stort förfång för målaren
gjort upp sin bild af skaldens gestalter. Bättre
äro Wallanders folklifsscener, ty det är lust och
fart i dem, och de skulle göra ett fullständigt
godt intryck, om ej enformigheten i typerna och
den alltför synbara raskheten i produktionen något
dämpade deras verkan. Bäst synes oss hans bekanta
«Blomster-plockerskor», vidare ^Jesuiterna och
Christusbilden», som är högst kostlig genom sin
godmodiga komik, samt «Byspelmän», hvilken synes
oss bäst målad och gör det mest ogrumlade intrycket
af konstnärlig sammansmältning mellan innehåll
och form. Deremot anse vi Wallanders «Auktion»
ovilkorligen vara ett missgrepp. Det är ett ämne,
som skulle hafva passat humoristen D’Uncker,
men är för allvarligt för skämtaren Wallander;
derföre blifva äfven hans figurer icke karakterer,
utan karikatyrer: målaren öfverdrifver här, på samma
sätt som t. ex. en komisk skådespelare måste göra,
när han nödgas utbyta sin genre, den gröfre burleska
masken, mot en finare, hvars humor lutar öfver åt det
tragiska. För öfrigt lider täflan af förvånande fel
i perspektivet. Det redan förut nog tunga taket lutar
på ett betänkligt sätt nedåt dtt synliga hörnet, och
detta hörn sjelft bildar en spetsig vinkel, hvilket
väl aldrig kunnat vara konstnärens afsigt. Vidare står
kaminen ej parallelt med venstra väggen, likasom äfven
de respektive skåpen på hvar sin sida om dörren ej
vilja perspekti-viskt passa in med den högra väggen,
hvarjemte slutligen rutorna i det bonade golfvet
äro tecknade så, att detta blir kon-vext i stället
för plant, hvadan det förefaller som en trollkonst,
att auktionsgästerna verkligen kunna sitta och stå
rätt upp och ned derpå. En arkitekt skulle säkerligen
hafva mycken svårighet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free