- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
395

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska konstutställningen i Stockholm 1866. II. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

395

och mulen, är ett naturfel, som nu knappt längre
frapperar oss. Af de tyska är isynnerhet «Parti från
Ramsan» (N:o 95) en tafla, som verkar välgörande
genom sin lifliga, lätta och genomskinliga vårgrönska,
genom hvilken den i bakgrunden skymtande skogen bryter
fram som en vacker motsättning i sin med lätt lasur
frambragta blånande färgton. Denna taflas genre är
hos oss mindre vanlig; derför gör hon ett så mycket
mera öfverraskande intryck, isynnerhet på deri,’som
känner igen och gläder sig åt den här återgifna
naturkarakteren.

I jemförelse med dessa konstnärer äro de återstående
mindre betydande. Främst står Billing med sina
((Skogspartier», af hvilka N-.o 37 synes oss
göra bästa intrycket, hvaremot de öfriga dels
ej just bjuda på harmonierande färger, emedan
i grönskan ingår ett blågrått, som påminner om
porslinsmålningen under förra århundradet, dels
också äro för mycket skizzerade för så små taflor,
isynnerhet hvad förgrundspartierna angår, hvilka dock
böra någorlunda utföras. Deremot äro mamsellerna Eauck
och Holmlund icke att förakta. Den förra har tvenne
rätt pittoreska stycken, om man äfven i färgen finner
något konventionellt eller kanske tyskt, och ett och
annat af den senares «Svenska landskap» äro ganska
aktningsvärda, ehuru de bära spår af det dilettanteri,
som röjer sig i slöseri med färgharmonier utan
säkerhet och kraft i formen, liksom pianodilettanten
frossar i ackord gångar, utan att mäkta fiska upp
någon melodi ur deras djup. Samma anmärkning gäller
äfven om Thulstrup. Arbo-relii «Landskap från Dalarne»
lida, med allt det goda de innehålla, af en påfallande
teknisk brist: det framkommer ingen klar motsats
mellan luft och berg. Orsaken torde vara den, att
luften blifvit för koboltblå, för att bergen sedan
skulle kunna verka emot den. Vore luften varmare,
vore dess blåa färg mera blandad med det gula, som
den mot horizonten nästan aldrig saknar, så skulle
äfven bergen få deri kalla, violettgråa ton, som
lägger dem såsom så underligt aflägsna föremål borta
i fjerran. - Torslows «Fjellparti» är för dimmigt och
uthärdar ingen jemförelse med norrmännen^ af hvilka
det tyckes hafva lärt något i att måla förgrunder
och stenar. Ahlgrensons vatten

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0397.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free