- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
398

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Den svenska konsten på den skandinaviska konstutställningen i Stockholm 1866. II. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

398

lokalfärgen så gripit in i konstnärens öga och
fantasi, att han meddelar den åt allt hvad han ser,
åt både Wisby och Biddar-holraen. Deremot är Stack en
afgjord lyriker, som öfverallt äfven i prospekten och
utsigten låter sin egen stämning välgörande spela
med och som derföre åt de föremål, han afbildar,
meddelar en poesi, hvilken troligtvis ursprungligen
strömmat öfver till honom sjelf från föremålen. Men
det är just en sådan vexelverkan mellan naturen och
konstnären, som är grunden till den äkta skönheten i
ett konstverk; och derför strömmar ännu den stämning,
som frambragt den ursprungliga fantasibilden,
i varma vågor öfver åskådaren, isynnerhet om han
haft den lyckan att sjelf lära känna denna sköna
natur. Något deraf har Stack medfört till allt,
hvad han sedan målat, hvilket fördelaktigast
framträder i hans holländska stycken, der det
modifieras af en fläkt från landets gamle mästare,
samt i hans månskensstycken, hvilka aldrig sakna den
lyriska lyftning, som oftast fyller konstnären. Minst
fördelaktigt framträda dessa reminiscenser från södern
i «Parti från Glossfj orden», der tallarne mot sin
vilja blifvit pinier, luften är genomskinlig som
i Italien, och det hela fått en hård, porslinsartad
pregel, som annars är främmande för Stacks arbeten. Vi
hafva slutat mönstringen af det svenska måleriet
med dessa flygelmän, af hvilka de yngre borde lära
sig framför allt konstnärlig blick i att välja och
konstnärlig hållning i att måla i någon mön efter de
stora traditionerna inom konsten. -

Från arkitekturmålarne är öfvergången lätt till deras
själsfränder inom ett nytt slag af måleri, nemligen
aqvarellen, hvilken äfven vid utställningen egt
förträffliga målsmän. Genom sin egendomliga teknik,
hvilken fordrar en rask hand och icke kan åstadkomma
det djup, som är så egendomligt för oljemålningen,
är den mera passande till hjelpkonst för arkitekten
eller för landskaps- och genre-målaren, när han vill
i hast skizzera en bild eller uppfatta en stämning i
naturen, men deremot mindre för egentligen egendomlig
och större produktion på egen hand. Dock ega vi en
konstnär, som vi inom facket måste erkänna vara en
sjelfständig mästare, nemligen Egron Lundgren,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0400.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free