- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
450

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Colani, T., Religiösa föredrag. Öfversättning. I, II, III. - Robertsson, F. W., Predikningar. Öfversättning. - Parker, Theodore. Samlade Skrifter. Öfversättning af V. Pfeiff. Af Daniel Klockhoff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

450

i känslans dunkel, utan den söker att genom
föreställningens halfdager nå tankens rena ljus. Af
detta theoretiska behof har den kristna theologien
framkallats; och denna vetenskap har derföre till
sin uppgift att gifva menniskan en riktig syn af
sitt föremål, som är kristendomen, eller att bringa
till full klarliet för förståndet denna religions
väsentliga innehåll. Men häri kan theologien
icke fullständigt lyckas, förr än den vunnit och
intagit den rätta ståndpunkt, hvarifrån utsigten
skall tagas. Denna ståndpunkt kan i sjelfva verket,
såsom den högsta, endast vara en, nemligen deri, som
uttrycker menniskoandens rena karakter. Ser man nu på
den theologiska vetenskapens historiska utveckling,
så finner, man lätt, att denna ståndpunkt ännu
icke är fullt bestämd, och derföre har theologien
äfven antingen gjort sig skyldig till en större
eller mindre missuppfattning af den sanne guden
och den sanna menniskan, eller ock företett en
derpå beroende vexling i läran om förhållandet dem
emellan, hvilket antingen kan vara ett genom synden
brutet eller ett åter försonadt. Det menskliga
har härunder ständigt kommit till korta, hvarföre
ock en störande disharmoni genomgår all theo-logi
från och med kyrkofäderna till och med den färskaste
ny-lutheranens dogmatiska försök. Af lätt begripliga,
historiska och psykologiska, skäl intog theologien
från början en ståndpunkt, från hvilken Guds
förhållande till verlden fattades såsom ett yttre
och hans ingripande i dess lif såsom ett genom under
förmedladt. Endast så trodde man sig kunna förklara
verlds-frälsningens mysterium. Genom den småningom
stigande kulturen och slutligen genom protestantismen
höjde sig menniskan först ur den praktiska förnedring,
hvartill denna lära med inre nödvändighet fört. Den
yttre kyrkoijenstens afguderi utbyttes mot den
inre gudstjensten i tron. Men det onda upprycktes
emellertid icke på en gång fullkomligt med roten,
och det spirade derföre snart fram igen, och ännu i
dag trampa vi i det täta ogräset. Theologien bibehöll
fortfarande väsendtligen samma ståndpunkt som förut,
och på förutsättningen af den supranaturalistiska
föreställningens vetenskapliga rätt uppväxte det
16:de och 17:de århundradets orthodoxi. Theologien
kom härigenom icke blott

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free