- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
451

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Colani, T., Religiösa föredrag. Öfversättning. I, II, III. - Robertsson, F. W., Predikningar. Öfversättning. - Parker, Theodore. Samlade Skrifter. Öfversättning af V. Pfeiff. Af Daniel Klockhoff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

451

i motsägelse med sin egen pretenderade karakter
af vetenskaplighet, ty den blef i sjelfva
verket endast en «inirakeltheologi», utan den
förnedrade äfven slutligen kristendomen till en
dogm, hvarigenom praktisk (protestantisk) tro och
theoretisk (katholsk) tro förblandades. Trots den
spekulativa forskningens väckta medvetande om sin
sjelfständighet, blef theologien en theoretisk påfve,
som icke föraktade bannlysningsbullor, fängelse och
tortyr. Katholicismen, hvilken genom reformationen
icke fullständigt tillintetgjordes i sina principer,
går sålunda igen i vetenskapen och besmittar derigenom
äfven ånyo lifvet. Man hade dock ej så stor anledning
att beklaga sig häröfver, sålänge den filosofiska
spekulationen ännu icke kommit till några afgörande
resultater, och sålänge den stora massan af folket
älskade att betrakta verlden och de menskliga
tingen i föreställningens halfdager. Emellertid
började man så småningom att vakna ur den tusenåriga
dvalan. Det praktiska beliofvet af en frigörelse
från den bestående ordningens förvillelser gjorde
sig här, liksom alltid, först gällande, och det
fann äfven först sin tillfredsställelse genom den
sig hastigt utbredande pietismen. Derpå följde
det s. k. «upplysiringstidehvarfvet» med sin ur ett
öfvervägande theo-retiskt intresse framgångna protest
mot föreställningens anspråk på allmängiltigt vetande
om öfvernaturligheter af under. Har möta vi de stora,
genomgripande försöken att höja menniskoanden ur
den theoretiska förnedring, mot hvars praktiska
följder protestantismen satte en damm. Man angrep
de theoretiska förutsättningar, hvarpå katholicismen
närde sig midt i protestantismens sköte. Upplysningen
stödde sig på det s. k. «sunda förnuftets» anspråk
på vetande om «naturligheter.» Den tog sig derföre
det stolta namnet af rationalism. Men så berättigad
rationalismen än var i sin negativa kritik och i
sina formela anmärkningar mot den supranaturalistiska
ståndpunktens motsägelser, så oberättigad var den i
de positiva bestämmelser, som den sökte att sätta i
de förkastades ställe. Rationalismens sunda förnuft
var ingenting annat än det sinnliga (empiriska)
förståndet, och när detta försökte sig på att
vetenskapligt be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0453.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free