- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
457

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Colani, T., Religiösa föredrag. Öfversättning. I, II, III. - Robertsson, F. W., Predikningar. Öfversättning. - Parker, Theodore. Samlade Skrifter. Öfversättning af V. Pfeiff. Af Daniel Klockhoff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

457

ligen vid den «bekännelsetrogna» theologien,
der man icke rent af beslutit sig för att gå
ännu längre tillbaka, anda in på ka-tholicismens
område, - alldeles såsom garnmal-lutheranerrie
och ny-lutheranerne inom den evangeliska unionen
i Preussen. Upsala theologiska fakultet torde
väl vara den, som med mesta sansen, om än med
stränga konservativa tendenser, vinnlagt sig om att
vetenskapligt hägna den rena «kyrkobekännelsen»,
ehuru den dervid mången gång skeft bedömt sina
antagonister, i det den icke sällan beskyllt dem
för «otro» och «kristendoms»-fiendt-lighet, liksom
om kristendom och kyrkobekännelse voro identiska
saker. Fakulteten har dock inom sig en «bibeltheolog»,
som alls icke håller på bekännelsen, så snart den
icke är grundad i Skriften. Deremot delar han med
fakulteten för öfrigt den varma förkärleken för
inspirationens under. Den theologiska fakulteten
i Lund har visat en annan fysiognomi. Den har
icke nöjt sig med kyrkobekänneisen och den gamla
rättrogna dogmatiken, utan snarare visat mera smak
för den Hegelska dogmatiken (Marheinike, Martensen)
och med reaktionära intressen för ny-lutherdomen icke
blott fasthållit vid dess theore-tiska princip, utan
äfven utdragit dess konseqvenser, hvilket i formel
mening är en förtjenst - men en oroväckande. Kyrkan
och sakramentet träda här i förgrunden. Kristus
och tron komma mindre till tals. Öfver en sådan
företeelse får man icke undra; den är, som sagdt,
en nödvändig följd ur gifna förutsättningar. När den
efter neologiens fall åter insatta supra-naturalismen
i Tyskland fick en så rik katholsk afföda, hvarföre
skulle den icke äfven få den här? Vi se historiens
dom: när det icke hjelper att bevisa theoretiskt,
att protestantismen icke var fullständigt genomförd
med Luthers reformation, utan att en ny reformation
är nödvändig och icke blott ett rop ur de otrognes
munnar, så visar verkligheten oss faktiska
företeelser, som ådagalägga, att så förhåller sig.

Är detta sålunda resultatet af flera århundradens
arbete? - antingen en tom negativitet eller en
förhårdnad konfessionel kyrkotheologi, hvilande på
den supranaturalistiska föreställnings imaginära
vetenskapliga rätt, inom det theoretiska; antingen en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free