- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
459

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Colani, T., Religiösa föredrag. Öfversättning. I, II, III. - Robertsson, F. W., Predikningar. Öfversättning. - Parker, Theodore. Samlade Skrifter. Öfversättning af V. Pfeiff. Af Daniel Klockhoff

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

459

mation, men som äfven veta, att denna seger
blott tillfredsställde menriiskoandens behof
med afseende på det praktiskt-religiösa
lifvets frihet från yttre kyrkotvång, utan
att samtidigt tillfredsställa hans behof med
afseende på religionsvetenskapens frihet från
yttre auktoritetstvång och bokstafsslafveri. Desse
hafva aldrig misströstat om möjligheten att lösa
den moderna theologiens uppgift, som består i att
vinna ett sannt historiskt och spekulativt vetande om
kristendomen såsom mensklighetens sanna religion. De
hafva arbetat i denna uppgifts tjenst oförtröttade,
oaktadt de mycket väl insett, att andra skola skörda
deras arbetes lön och välsignelse. Att desse ingenting
hafva gemensamt med 18:de århundradets rationalism,
hvilken af theologerne ined skäl kallas flack och
falsk, att de icke gå samma väg som Strauss och
hans stallbröder, är allom bekant. Men de vilja
icke heller binda sig vid en sådan konservatism, som
tror, att den «rena lärans» gräns är den lutherska
bekännelsens (de äro ej gammal-lutheraner), och ännu
mindre äro de böjda för den reaktionära fraktion,
som synes vilja uppoffra Luther och protestantismen
för en ny katholicism (de äro ej på något sätt
ny-lutheraner). Minst af allt kunna de låta inbilla
sig, att uppenbarelse och uppenbarelsehistoria å
ena sidan, eller kristendom och theologi å den andra
äro identiska saker. Uppenbarelsen och kristendomen
kriticera de icke; men uppenbarelsehistorien och
theologien anse de sig icke förbundna att hylla såsom
guddomliga auktoriteter, för hvilkas maktspråk de
skulle nödgas förneka det guddomliga i menniskan eller
det eviga förnuftet. Alla, som med lefvande insigt
tillhöra detta fria protestantiska parti, anse vi vara
kristendomens liksom menniskans bästa vänner. De äro
konservativa nog genom sitt sinne för det historiska,
och de äro liberala nog genom sin fördomsfrihet och
sitt intresse för menniskoandens utveckling till
högre och högre fullkomning. De skola öppna för oss
en ljusare framtid, och vi skola då bättre förstå
dem än nu, när vi stå midt i fraktionernas strid.

Dessa framtidsmän äro antingen mera intresserade
för det theoretiska, såsom för den historiska eller
spekulativa forsknin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free