- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1866 /
464

(1866) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Literärhistoriska arbeten: Svenska kyrkans sköna Litteratur eller den Svenska kyrkliga Litteraturen bedömd med särskildt hänseende till framställningens värde, af P. Wieselgren. Tredje upplagan, helt öfversedd och stycktals omarbetad. - Grunddragen af Svenska Vitterhetens historia. Akademiska föreläsningar af Bernhard Elis Malmström. Första delens förra häfte. - Omrids af den norske Poesies Historie. Literærhistoriske Forelæsninger af L. Dietrichson, Acad. Docent. I. Norges Bidrag til Fællesliteraturen. Af C. R. N.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

464

huru många anmärkningar man än kunde hafva att med
fog göra mot det helas anläggning. Denna dyrkan
af detaljen, detta afgudande af medlet på målets
bekostnad är för öfrigt efter all sannolikhet ett arf
från den fint kultiverade fransyska smakens dagar och
betecknar hos oss höjdpunkten i frasens herravälde på
vitterhetens - ja, i allmänhet på det skönas område.

Det är icke utan, att vi spåra detta
genialitets-sträfvande, blandad t med kyrkliga
tillsatser, i Wieselgrens nu utkomna tredje upplaga af
«Svenska Kyrkans sköna Litteratur», och vi kunna icke
annat än finna det mindre lämpligt, då här icke är
fråga om en akademisk oration eller om en predikan,
utan om föreläsningar, d. v. s. ett theoretiskt
upplysande arbete. «In dubiis nihil agendum», säger
författaren, sid. 280, om ett yttrande från 1833 års
upplaga, hvilket här oförändradt intages,-ehuru med
orätt, som vi våga anse; ty är den nya upplagan «helt
omsedd och stycktals omarbetad)), och förutsätter man,
att den ärade författaren under de förflutna 33 åren
följt med sin tid i någon mön, så förefaller det i
sanning helt naturligt, att han äfven skulle hafva
sett, hvilka nya fordringar den nya tiden gör på
framställningens form. Den sköna literaturens historia
bör ega en skön form, det är satt utom allt tvifvel;
men skulle väl formens skönhet bestå i öfvermått
af poetiska prydnader, af bilder och infall, hvilka
ju icke betyda något, såvida de ej stå i organiskt
sammanhang med saken ? Skulle icke formens skönhet
tvärtom bestå deruti, att saken klart och tydligt med
allt sitt inneboende lif träder fram i det språkliga
omhöljet? Dessa bilder äro ofta förtjusande poetiska,
såsom då det sid. 180 heter: "Medeltidens historia är
en Correggios natt, der ljuset gör så underbar effekt,
derföre att mörkret är herrskande; men Gustaf Adolphs
tidehvarf är en H a p h a e l s t r a n s f i g u r a
t i o n, der jorden förklaras under en öppnad himmel.»
Men denna bild hade passat i ett vältalighetsprof, der
poesien varit hemma, icke såsom inledning till en torr
lista på lutherska hand- och psalmböcker. Stundom äro
också dessa bilder i och för sig sjelfva mindre väl
valda och tydliga, såsom på sid. 36, der det heter,
att «tanken bör på musikens förklaringsberg blott
känna att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:30 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid66/0466.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free