- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
101

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skönliteratur: Karl den Elfte. Dramatisk dikt af Th. Hagberg. - Kong Jamerik. Dram. digt. Af D. K-ff.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

101

stoff, som är odramatiskt ocli som icke innehåller den
poetiska utgångspunkten för en följande handling. Den
dramatiska formen kommer då ovilkorligen i strid
med det episka innehållet. Att den första akten här
verkligen finnes till, kan derför icke förklaras på
annat sätt, än att -författaren förblandat historisk
och poetisk utgångspunkt för ett dr’ama och af sitt
intresse för den episka situationsmåhiingen låtit
förleda sig att synda mot en i den dramatiska konsten
orubblig grundlag. Hvad vi här sagt tillintetgöres
ej genom den invändningen, att den i första akten
antydda spänningen mellan Karl och Kristian af Danmark
samt mellan Peder Winstrup och hans hustru är ett
dramatiskt uppslag, ty detta dramatiska uppslag
begagnas och utvecklas icke i deri följande dikten,
utan handlingen får ett alldeles nytt innehåll,
hvarigenom det organiska sammanhanget mellan dramats
första akt och de öfriga blir lika med intet.

De återstående fyra akterna äro, utom den sista,
afdelade i «uppträden», och hvarje uppträde är en
situationsbild, som stundom har en ganska intressant
karakter, såsom t. ex. IL l, IV. l, 2, men detta är
också nästan allt, som kan sägas till deras beröm;
ty de äro inga nödvändiga och till sin inbördes
ordning fullt bestämda utvecklingslänkar af dramats
hufvud-haildling. I den andra aktens första uppträde
är det dramatiska elementet starkast. Der öppnar
sig en motsägelse, som genom en följande handling
måste utvecklas och försonas. Karls omsorger för
fäderneslandet, hvilka så lätt kunna slå öfver i
ensidighet och förakt för andra berättigade intressen,
hans likgiltighet mot sin gemål, änkedrottningens
afvoghet mot sin sonhustru, «den danska gåsen»,
ined hvilken hon icke ens kan få sig ett godt parti
bete, allt detta samrnanstäldt är onekligen ett
godt dramatiskt uppslag, hvilket kan sätta skilda
intressen och olikartade karakterer i en snabb
lifsrörelse; men just när man väntar att få se en
genom verklig handling åstadkommen utveckling af
dessa dramatiska motiver, så måste man lugna sig med
betraktandet af några historiebilder eller tablåartade
framställningar, i hvilka ingen egentlig handling
alls förekommer. Scenen hos Ulrika Eleonora (II. 2)
kan visserligen tjena till att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:31 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid67/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free