- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
104

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skönliteratur: Karl den Elfte. Dramatisk dikt af Th. Hagberg. - Kong Jamerik. Dram. digt. Af D. K-ff.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104

början af dramat som i midten, och den nuvarande
fjerde aktens andra upptrade, der konungen besöker de
la Gardie, hade kunnat få plats i andra eller tredje
akten (t. ex. omedelbart efter Maria Euphrosyuas besök
hos Ulrika Eleonora), och dramats hufvudinnehåll och
innersta idé hade det oaktadt icke be-höft lida någon
förändring. Detta låter vidunderligt - vi medgifva det
- men hvem som helst kan se, att vi blott an-gifvit
ett faktiskt förhållande. Att ett sådant drama icke
såsom mönster kan verka godt på vår unga dramatik,
ligger temligen klart för hvar och en. Det skulle
ock vara mer än sorgligt, om de lätt trampade spåren
komme att nötas af alltför många fötter.

Huruvida hr H. vill hafva sin dikt betraktad såsom ett
historiskt skådespel, kunna vi icke afgöra. Om man med
Hett-iier m. fl. måste fasthålla, att det historiska
skådespelet till sin form är fullkomligt likartad! med
den stränga karakters- eller princip-tragedien, så
torde den föregående betraktelsen gifva tillräckligt
stöd för det påståendet, att hr H:s dikt icke i detta,
det från estetisk synpunkt vigtigaste, afseendet
är ett historiskt skådespel. Söker man åter att, i
motsägelse ined denna åsigt, tillkämpa det historiska
skådespelet ett sjelfständigt rum såsom en ny art
af drama genom den «episkt-dramatiska form», som
hr H. i motsägelse med sig sjelf, anser vara för
detsamma egendomlig ’), så stannar man alltid vid
en ohjelplig sjelfmotsägelse. Hvad enheten af episk
och dramatisk form är, kan af förståndet icke fattas
i begrepp. Man kan visserligen inom den dramatiska
literaturen påpeka en otalig mängd företeelser,
hvilka synas vara episkt-dramatiska produkter, men
«clet verkliga (faktiska) är icke med nödvändighet det
förnuftiga», en sats som Hettner visat just här hafva
en god tillämpning. De misslyckade försöken få icke
framställas såsom uttryck af sakens sanna begrepp.

1) Se "Det Historiska Skådespelet. Estetisk
undersökning" af Th. Hagberg ss. 35 ff. 42, 136.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid67/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free