- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
115

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Bildhuggaren Clémenceau af A. Dumas. Öfversättning. Af -m.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

115

finhet och sanning så i stort som smått, som
ovilkorligen måste intaga; deri andra genom den
bonhommie, hvarmed hennes tvetydighet blifvit
framställd, af ett så komiskt intryck, att man blott
derför måste beklaga den rena skurkaktighet hon
sedermera lägger i dagen.

Stilen utmärker sig för både åskådlighet och rikedom,
och höjer sig stundom till en kraft, som verkligen
hänför. Han öfverflödar ock på dessa små, väl
tänkta och fint sagda sentenser, som frappera genom
sin epigrammatiska korthet: La passion est pour les
hautes intelligences ce que le vent est pour la mer,
il la ren d furieusc et magnifique, puis il disparait
et elle de-raeuve. - Les möts elastiques qui avouent
sans expliquer, comrne les femmes les connaissent. -
Une mére qui parle erifant å une autre mére se
considére comme son egal.

Det är blott en anmärkning vi ännu skulle vilja
göra. Förf. har gjort sin hjelte till skulptör;
vi frukta, att han för mycket gjort sig sjelf till
skulptör med detsamma. Han både uttalar och visar
tydligen i sitt arbete sin förkärlek för det nakna;
det vare fjerran från oss att vilja misskänna den
betydelse, detta motiv har för konstnären; må han
blott ej glömma att breda idealets slöja öfver de
former, från hvilka han låter andra slöjor falla. Men
förf. nöjer sig ej härmed, han låter oss understundom
bevittna, hvad vi skulla vilja kalla sjelfva af
klädandet. Vi tänka härvid ej blott på skildringar
sådana som modellscenen, der visserligen ej blott
Thomas Kitz ställer ynglingen-artisten, utan ock
förf. sig sjelf på ett hårdt prof, utan vi tala om
det farliga ingåendet i detaljer. Por en konst som ej
kan ge en klar bild af ett sinnligt föremål med ens,
utan mer eller mindre måste lita på läsarens förmåga
att till ett helt sammanhålla de enskilda dragen,
måste det alltid ligga en fara i att utarbeta dessa
för noggrannt, i synnerhet vid skildringar, der
intrycket, om det ej blir det stora hela, så lätt
kan bli ett annat, från konsten vida skildt. A andra
sidan måste vi dock erkänna den talang, som blifvit
nedlagd på dessa skildringar och som bär vittne om
huru väl förf. vetat använda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:31 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid67/0123.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free