- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
465

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om betydelsen af uttrycken idealism och realism inom poesi och konst. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

465

gorlunda fullständigt utbildad konstperiod,
der liksom inom all mensklig utveckling lagen för
tillväxt, blornstring och aftyning gör sig gällande,
de nämnda formerna för konstverksamheten framträdande
på sådant sätt, att utvecklingen går från realism till
idealism för att förlora sig i tomma former och ånyo
åter-födas af naturen och verkligheten. Dock börjar
icke kedjan med naturalism, utan all konst har sin
utgångspunkt från en form, som man kallat symbolism:
just på det lägsta naturstadiet vill nemligen
menriiskan nödvändigt gifva en objektiv förra åt
sina högsta föreställningar, och då hon ej mäktar
det på annat sätt, betecknar hon det gudomliga och
andliga medelst konventionella tecken, symboler. Hon
måste först lära sig förstå formen, innan någon
verklig skilnad för henne uppstår mellan innehåll och
form. För att lära sig förstå denna, vänder hon sig
då till verkligheten, hvilken hori till en början
uppfattar naturalistiskt, höjer sig derpå till ett
allt renare begripande af deri formade gestalten,
hvilken allt mera genomtränges och luttras af det
andliga, tilldess på blomstringspunkten harmoni och
jemuvigt hafva inträdt, hvarefter, sedan formarbetet
ej längre gör ett helsosamt motstånd, formalismen
med sitt maner, sina färdiga, floskulösa former, sin
smak för utanverket, för dekorationen, för de poetiska
bilderna och fraserna, med åsidosättande af det inre
lifvet och den fasta, derpå hvilande strukturen, icke
dröjer att förstörande infinna sig, hvarpå naturalism
och realism åter framträda såsom en helsosam motvigt,
men ej för att konsten skall stanna vid dem, utan
för att hon genom dem skall kämpa sig fram till
sitt mål - idealet. Så var det under antiken:
först symbolism inom Orienten, sedan naturalism
och realism i de berömda aeginetiska skulpturerna
samt hos Myron och Polyklet, derpå blomstringen hos
Phidias, den idealistiska efterblomstringen i den
senare attiska skolan, samt formalism hos Komarne,
hos hvilka allegorien första gången framkom , och
der äfven naturalism och realism uppträdde i motsats
mot den förlegade idealismen. På samma sätt inom
den italienska konsten: först medeltidens symbolism,
sedan ungre-naissancens naturalism hos Donatello och
hans florentinska ef-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:34:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid67/0473.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free