- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1867 /
468

(1867) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om betydelsen af uttrycken idealism och realism inom poesi och konst. Af C. R. Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468

ålder, den senare genom sitt kön, saknar den
erfarenhet af lifvet och deri yttre verlden, som
först är i stånd att gifva dikten ett sannt och
ititressefullt innehåll? Att det unga hjerta t känner
sig på ett poetiskt sätt tilltaladt, när sommarsolen
går upp och ned, under nattens skuggor eller nattens
måne, att det än vill brista af ett obestämdt qval,
än hoppa ur bröstet af en obestämd glädje, utgör
visserligen rätt intressanta omständigheter; men lånar
ej erfarenheten mäktigare poetiska motiver, så är det
så godt att låta visan blifva osjungen. Dock ser man
just denna pjollerpoesi, denna vittra blanc-manger
utan substans och bestämdhet, med största förnämhet
blicka ned på den s. k. tillfällighetsdikten, som
dock har den förtjensten att den är något, och kan
vara mycket, då den andra är intet annat än fradga
och bubblor. - Man gör sig den föreställningen
att poesien skall alstras inom fyra väggar under
fullkomlig afslutenhet från verlden, och att
skalden skall hemta sin ingifvelse endast ur sitt
eget bröst. Man bedrager sig. Det är under sådana
klosteromständigheter tvärtom, under ett oupphörligt
ensligt kelande med sitt eget hjerta, som den så
kallade sångaren eller sångerskan lyckliggör verlden
med de lösa, sliskiga anrättningar, hvarom jag nyss
talade, dessa färglösa bleksotsfoster af en förklemad
känsla och en enerverad fantasi. Den rätta skalden
eller konstnären är ett verldens barn, i ordets
bästa bemärkelse: han söker att erfara allt, som kan
erfaras, hans blickar speja öfver hela verklighetens
område för att särskilja det, som genom sin skönhet
eller sin storhet duger för hans konst, från det,
sorn genom sin fulhet eller sin obetydlighet icke
duger. Det är derföre icke sagdt, att han skall vara
en dagdrifvare: är hans snille af rätta slaget, så
upptäcker hans blick vid första ögonkastet hvad han
vill tillegna sig, fastän en annan måhända kan stå
der hela dagen utan att se något. Men all erfarenhet
är icke en yttre: mycket kan för skaldans räkning
äfven hemtas ur böcker; men det bästa har han dock att
hemta ur lifvet, för att sedan i enslig ro hopsmälta
af sina föråder friska och lefvande gestalter».
C. E. NYBLOM.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:31 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid67/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free