- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1868 /
64

(1868) [MARC] With: Carl Rupert Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Antika versformer i modern poesi

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

64

i en skolgosses öra, blott han en gång kommit under
fund med dem. Den gällde snarare tillämpningen af
dem på vårt språk, de svenska ordens inpassande i
den antika takten, och det är just der bristen visar
sig, bestående antingen och vanligast deri, att en
kort stafvelse begagnas som lång (d. v. s. att en
tonvigtslös stafvelse behandlas som om den hade ton),
eller ock, ännu värre, att en verkligt lång stafvelse
förkortas, hvarigenom verklig knagglighet i versen,
brukar upp. komina. Det är visserligen sannt,
att man ännu icke eger en fullt utbildad svensk
metrik; men att regler kunna uppställas, har i denna
tidskrift visats i de af kompetent person gjorda
»Anmärkningar angående svensk versbyggnadskonst»
i förra årgångens tredje häfte, och att sådana
regler äfven kunna iakttagas, det finner man
t. ex. af prof. P. J. Peterssons allt för litet
uppmärksammade öfversättning af Tibulli elegier samt
med ännu svårare versformer af prof. J. Spongbergs
öfversättning af Sophokles’ Ajas, och att de nämnda
männen äro de klassiska literaturernas målsmän vid
Upsala universitet, torde gifva saken någon betydelse.

Vi för vår del upprepa, hvad vi många gånger förr
yttrat i denna tidskrift, att poesien är en konst
liksom sina systrar, att hon beror på förmågan att
kunna in form a ett innehåll, ett andligt, i ett
sinligt material, och att man derför måste känna detta
materials väsen och lagar, om man skall gå i land med
den konstnärliga daningen. Det är derför ej nog för
kritiken att motarbeta, hvad här kallats formalism,
tomhet i innehåll med upprepande af nötta former:
är äfven det poetiska innehållet äkta och lefvande,
så återstår dock alltid att motarbeta den möjliga
okonstriärligheten och den i dess spår groende
dilettantismen, som är konstens död, emedan den
tager dess allvar som lek och lappri. Vi sluta
med Plåtens egna ord : »Der Ver-fasser lebt der
Uberzeugung, dass es fiir den wahren Kiinstler keine
Kleinigkeiten giebt, dass ein falscher Vers seiner
Natur so widrig sein wird als ein falscher Gedanke;
und er iiberlässt es unsern jungen genialen Geistern,
sich allés zu erlauben, u ra ja recht bald von Allén
vergessen zu werden.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:29:32 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/littid68/0072.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free