- Project Runeberg -  Svensk literatur-tidskrift. 1869 /
387

(1869) [MARC] With: Hans Forssell
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Olika sätt att läsa Bibeln. Gamla Testamentets Literatur-Historia, i Uppsatser af A. Hausrath. Öfversättning. Om Bibelns Inspiration, af Richard Rothe. Öfversättning. Af C. F. B.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

grubblar med Job, om det finnes en rättvis försyn;
för sjelfva den stoiska resignationen är det
en vederqvickelse att med Salomo få knota öfver
all tings fåfänglighet. Millioner hafva i Gamla
Testamentets böcker sökt orakelsvar på brydsamma
spörsmål för dagen, och om vi kunde se in i de dolda
driffjedrarne till de största, hjeltemodigaste
och uppoffringsrikaste handlingar, skulle vi
säkert komma tillbaka till samma källa. Så rik är
denna underbara bok pä lärdom och tröst, varning
och fingervisning, att vi icke en gång kunna öppna
den med tillslutna ögon, utan att träffa någonting,
som enkom talar till oss. Hvem har också ej någon gång
sett en gammal qvinna, bekymrad och tvehogsen i något
hvardagslifvets värf, uti det på måfå uppslagna bladet
söka omedelbar ledning för sina handlingar? Det är en
vidskepelse, men den är rörande. Den fromt troende
läser i den likgiltigaste berättelse ett gudasvar,
adresseradt direkte till honom sjelf.

Men icke alltid har det stannat dervid, och mer än en
gång har den blinda fanatismen trädt i den oskyldiga
öfvertrons ställe. Ingen trosförföljelse har egt rum
utan att stödja sig på Jehovahs ljungande straffdomar
mot hans fiender; de judiska patriarkernas lösa
sedlighetsbegrepp hafva fått gälla till undskyllan
för mer än en förvillelse, och på visst sätt gifvit
auktoritet åt det mormonska månggiftet; mer än
en nitisk bokstafsläsare har efter den förslagne
judapatriarkens exempel barkat käppar att lägga
framför sin grannes får och för en grynvälling
tillbytt sig sin broders förstfödslorätt; i alla
tider har tyranniet insvept sig i den öfvermenskliga
maktfullkomlighet, som i österlanden tillägges
»Herrans smorde»; diplomatien, den stora som den
lilla, har alltid förstått göra sig den fromme Jakobs
föredömen till godo; och den trolösa grymheten mot
besegrade fiender har städse funnit en ursägt och ett
föredöme i Jaels ohyggliga bragd mot den skyddsökande
Sisera. Vi hafva ju ända in i senaste tider sett prof
på det vanvett, som efter Abrahams exempel lyftat
mordvapnet öfver egna barn, och, då det väntade
underverket uteblifvit, äfven sänkt det i deras
bröst. I alla tidehvarf har det funnits menniskor,
som glömt, att bokstafven dödar och att endast anden
gör lefvande.

Det är i de israelitiska häfderna i synnerhet två
drag, som stöta vår tids sedliga medvetande; det ena
är den hänsynslösa grymheten mot besegrade fiender,
det andra den naiva öppenhet,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:36:01 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/littid69/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free